Voor de kick

Ad Van Poppel medewerker Trends

Voor de tweede maal organiseert Flanders Expo in Gent Megafestatie : een beurs voor jongeren op zoek naar kicks, en bedrijven op zoek naar… jongeren.

Jongeren kunnen van 28 juni tot en met 6 juli in Flanders Expo terecht voor de tweede uitgave van Megafestatie. Pocketbikes, laserguns, scooters en een delta-vliegsimulator staan er tot hun beschikking, ze kunnen sjeezen op de karting, bibberen met bungee of zich naar hartelust inleven in de wereld van de virtuele realiteit. Kicks genoeg dus. Tegelijk zullen ze bedrijven ontmoeten die er hun producten en diensten voorstellen.

Tijdens de eerste editie, in 1996, ontving Flanders Expo zo’n 35.000 jongeren. De organisatoren mikken dit jaar op 50.000 bezoekers. In Nederland, waar Jan Morrien (ex- Veronica-omroep) vijf jaar geleden de idee lanceerde, kwamen vorig jaar 170.000 jongeren naar de Jaarbeurs van Utrecht. Flanders Expo nam een licentie op het evenement voor ons land.

Nieuw communicatiemiddel

In principe is de gedachtegang achter Megafestatie vrij eenvoudig : organiseer een beurs voor jongeren en bied hen wat ze graag willen. Adverteerders hebben het immers moeilijk om jongeren te bereiken. Via de traditionele media blijkt dat vrij moeilijk te zijn. “Er bestaan maar weinig echte jongerenmedia in ons land,” zegt Philip Van Bost, senior product manager bij Flanders Expo. ” Joepie doet het vrij goed, maar dat blad richt zich vooral tot het vrouwelijk deel van de doelgroep. Studio Brussel is oké, maar uit een enquête vorig jaar bleek dat ook vrije radio’s een niet onbelangrijke rol spelen. Er zijn dus weinig uitgesproken jongerenmedia. Met Megafestatie hopen wij aanvullend te zijn.”

Van Bost bestempelt de Gentse beurs als een nieuw communicatiemiddel tussen bedrijven en jongeren. “Als ondernemingen Megafestatie opvatten als een klassieke beurs, slaan ze de bal volledig mis. We verkopen niet de klassieke vierkante meter beursoppervlakte. Bedrijven zitten met vragen over de manier waarop ze zich het best kunnen presenteren. En wij moeten zorgen voor een grote diversiteit in het evenement.”

Dat betekent evenwel niet dat Megafestatie ook makkelijk te verkopen is bij bedrijven en reclamebureaus. Echt verrassend is dat niet, omdat de beurs nog maar aan haar tweede uitgave toe is. “Bovendien zitten de beursmedia niet in de bovenste lade van reclamebureaus die bedrijven adviseren,” verklaart Van Bost. “We hebben geen Opportunities To See (OTS) of Gross Rating Points (GRP) waarmee we de mensen rond de oren kunnen slaan. Ten slotte is het voor bureaus niet evident om een beursactie van negen dagen op te zetten. Dat vergt een grotere inspanning dan twee of drie advertentiepagina’s in een tijdschrift nemen.”

Om het evenement

bij bedrijven en reclamebureaus te verkopen, moet het in de zogenaamde evoked set van mogelijkheden terechtkomen. Dat betekent dat eerst het beursmedium, verkocht’ moet worden vóór er dieper op de Megafestatie kan worden ingegaan. De ervaringen in Nederland stemmen de marketeers van Flanders Expo wel hoopvol. Daar heeft Megafestatie inmiddels een vaste plaats ingenomen in de jongerenmarketing. Om de lijst van deelnemende bedrijven in de toekomst uit te breiden, bezoekt Flanders Expo de Belgische filialen van multinationals waarvan de Nederlandse afdelingen al op Megafestatie in Utrecht stonden. Luc Trommelmans, commercieelcoördinator in Gent : “Bedoeling is dat het Belgische filiaal dan contact opneemt met Nederland, en dat op die manier de entree wordt vergemakkelijkt.” Toch blijkt dit niet zo vlot te verlopen. Trommelmans : “De hoge rotatie van marketingpersoneel bij de bedrijven speelt ons parten. Vaak hebben we een goede contactpersoon, maar wanneer die van onderneming verandert, moeten we ons hele verhaal overdoen.

Voor Flanders Expo komt het er in ieder geval niet op aan om per vierkante meter standruimte te verkopen. De belangrijkste opdracht van de organisator is het aanbrengen van ideeën. “We moeten de bedrijven duidelijk maken wat de mogelijkheden zijn,” zegt Van Bost. “Het Gemeentekrediet heeft dat goed begrepen met de jongerenrekening Axion.” Axion is één van de hoofdsponsors van het evenement en houders van deze jongerenrekening krijgen gratis toegang.

Vorig jaar waren er op Megafestatie ook leveranciers van scooters aanwezig. In plaats van die gemotoriseerde tweewielers op een stand te plaatsen en het daarbij te laten, boden de scooterproducenten de mogelijkheid tot initiatie, ook voor jongeren van twaalf, dertien jaar. “De importeurs moeten dan het verhaal afmaken,” aldus Trommelmans. “Het gebruik van de database met de namen van degenen die een initiatie hebben gehad, is essentieel.”

Interactieve beurs

De organisatoren van Megafestatie mikken met hun beurs op interactiviteit tussen bezoekers en deelnemers. Die interactiviteit moet liefst spectaculair zijn, iets wat bij de Scottie, beep-me-up’ aardig gelukt is. Belgacom wil deze bieper laten gebruiken in een omgeving die jongeren aanspreekt : een house-/technozaal. Via de Scottie-stand bereiken de jongeren de dansruimte. Als ze de danstempel binnengaan, krijgen ze een Scottie te leen en een nummer opgespeld. Wie tijdens het daaropvolgende messagepartyspel een boodschap wil versturen, moet gewoon naar de centrale balie gaan om die persoon te laten opbiepen. Een trillend Scottie-apparaatje geeft aan dat men wordt opgebiept. Voor Belgacom een ideale manier om duidelijk te maken dat men met de Scottie op alle ogenblikken bereikbaar is.

Jet-Import zal met het energiedrankje Red Bull een basketbaldunkfestijn opzetten tijdens Megafestatie. Het bedrijf wil daarmee inspelen op de populaire Amerikaanse NBA-competitie. “Basketbal is concentratie en explosiviteit. De link met Red Bull was snel gevonden,” aldus Trommelmans.

Meestal werkt Flanders Expo de Megafestatie-activiteiten uit in samenwerking met de deelnemende bedrijven. Maar de adverteerder kan natuurlijk ook aankloppen bij een evenementen- of salespromotiebureau. Zo werkt Axion voor de Megafestatie samen met Any Performance. Sprite ging dan weer te rade bij Banana. De frisdrank uit de Coca-Cola-stal zal op Megafestatie de mountainbike centraal stellen. Op een speciaal aangelegd parcours kunnen jongeren hun snelheid en behendigheid op de fiets testen. Naast het parcours promoot Sprite zijn halveliterfles. De drankenproducent verwacht immers dat de fietsers na een paar rondjes mountainbiken wel voldoende dorst zullen hebben om zo’n fles leeg te drinken.

Zelf actief zijn

vormt de grote aantrekkingskracht van dit evenement. Zo was er vorig jaar nauwelijks belangstelling voor de muziekgroepen op het podium van Studio Brussel. Het podium is dit jaar vervangen door het muziekeiland van Dr. Martens-schoenen. Iedereen ook jongeren die geen muzieknoten kunnen lezen kan er dit jaar zelf musiceren en een poging doen om een Dr. Martens- tune te componeren.

Net als het podium flopten vorig jaar ook de avant-premières van vier films (waaronder Trainspotting). Deze keer is geopteerd voor een heuse castingsessie (met het blad Teek als partner). De besten krijgen later een rol in een langspeelfilm.

AD VAN POPPEL

PHILIP VAN BOST EN LUC TROMMELMANS (FLANDERS EXPO) Er zijn weinig uitgesproken jongerenmedia. Met Megafestatie hopen wij aanvullend te zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content