Volwassen e-business

De internethandel wordt een volwaardige business die bedrijven in hun kernactiviteit integreren. “Het is een evolutie die hier drie jaar later dan in de VS stilaan ingeburgerd raakt. E-business zit niet langer weggedrukt in een apart hoekje. De markt vraagt ook aan deze kant van de plas naar aanbieders van totaaloplossingen,” motiveert Jean-Paul Coenen van Concentra de oprichting van Ubimedia.com.

Coenen (49) ziet Internet Capital Group, een cluster van een dertigtal bedrijven in de VS die zulke one stop shopping aanbiedt, als rolmodel voor de pas opgerichte internetholding waarvan hij de leiding neemt: Ubimedia.com is een 50/50-joint venture van de beursgenoteerde internetbeveiliger Ubizen en Concentra Holding. Ubimedia.com omvat de Ubizen-dochters Webpromis (multimediadatabank), Hostit (webhosting), Inteach (training in netwerken en databanken) en binnenkort ook Expanded Media (websitebouw). Concentra brengt Minevision (datamining) in. Onder de nieuwe internetkoepel huist ook de gezamenlijke dochter van de twee initiatiefnemers Publicast (internetreclameregie en on-linemarketing). Ubimedia.com start met honderd werknemers en een kapitaal van 13,1 miljoen euro.

Sinds begin vorig jaar is Limburger Coenen gedelegeerd bestuurder van Concentra-groep. In 1991 werd hij bij de krantengroep verantwoordelijk voor Projectontwikkeling: het opstarten van een brede waaier nieuwe media-activiteiten zoals kabelkrant, TV Limburg, een facilitair productiebedrijf, interactieve teletekst en samenwerking met de kabelmaatschappij Interelectra. De focus verschoof naar de business-to-business-markt en het uitbouwen van ondersteunende basistechnologieën en -diensten voor globale bedrijfstoepassingen, eerst in de mediasector, de bank- en verzekeringswereld, voor overheidsdiensten en telecom. “Nu krijgen ook transport en logistiek, de chemie, de reis- en bouwsector hiervoor belangstelling.”

Coenen studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Gent en Agogiek aan de Vrije Universiteit van Brussel. Met die twee achtergronden legde hij gedurende vijftien jaar als adviseur van Limburg de basis van het Bibliotheekwezen, van Culturele Centra, het Toerisme- en het Museumbeleid. Tussen 1989 en 1991 was Coenen coördinator voor het grootschalige ERC-project van KS-manager Thyl Gheyselinck op de site van de Kempense Steenkoolmijnen. “Een gemiste kans voor Limburg,” mijmert hij nog. “Tien jaar voorsprong op gelijkaardige projecten in de buurlanden speelden we toen kwijt. Vandaag ontbreekt het Limburg nog steeds aan een toeristisch-culturele bovenstructuur met internationale zuigkracht.” Coenen is een kunstminner en in de herfst een fervente jager in Haspengauw, “Het Toscane van Vlaanderen”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content