Volvo S40

Een S60 in het klein.

Een vlugge eerste blik op de nieuwe Volvo S40 verraadt meteen zijn verwantschap met de twee grotere modellen van de Zweedse constructeur. Volvo werkt dus voort in de stijlrichting waarvoor het vijf jaar geleden koos met de S80. Je zou zelfs de indruk krijgen dat deze nieuwkomer eigenlijk gewoon een kleine S60 is. Alleen de voorlichten lijken hem van de grote broer te onderscheiden en zorgen er trouwens ook voor dat de nieuwe Volvo S40 jonger oogt.

Voor autoconstructeurs is het altijd een uitdaging om een nieuw model voldoende eigen karakter mee te geven, zodat het zich van de rest van het gamma kan onderscheiden. In het geval van de S40 was dat een behoorlijke uitdaging, want de kleinste Volvo is amper 11,2 centimeter kleiner dan de S60 en heeft onderhuids eenzelfde technologie als de grotere modellen van het Zweedse huis.

Met het interieur bewandelt Volvo wél nieuwe paden. De middenconsole is nagelnieuw, met een avontuurlijke vormgeving die helemaal breekt met de zachte lijnen die we in hedendaagse auto’s gewoon zijn. Qua schakelaars en bedieningen probeerde Volvo het eenvoudig te houden. Alles zit centraal gegroepeerd en het ziet er allemaal een beetje uit als een hifiketen van B&O. De stoelen vooraan zijn perfect qua vorm en bieden iedere bestuurder of passagier een uitstekende zithouding. Achteraan is er niet bepaald royaal veel plaats, temeer omdat de deuren eerder klein zijn. Dit ondanks een toch wel grote wielbasis. Vooraan is er weinig bergruimte in de deuren, achteraan zelfs helemaal geen.

Van de zeven motoren die Volvo voor de nieuwe S40 aanbiedt, konden we twee benzineversies testen, terwijl de diesel (goed voor 80 procent van de verkoop in België) nog niet beschikbaar was. De S40 is de eerste nieuwe creatie van Volvo sinds het Zweedse merk in 1999 werd overgenomen door Ford. Daarom staat hij op hetzelfde onderstel als de Ford Focus C-Max en de Mazda 3.

De sportiefste versie, de T5, blijkt een heel homogene auto die stevig op de grond staat en zich gedraagt als een onvolprezen reiswagen. Deze versie voelt zich in alle omstandigheden goed, terwijl de motor al in de lage toerentallen behoorlijk wat stuwkracht levert, mede dankzij een uitstekende versnellingsbak met zes gangen. De 2,4l van 103 kW is een iets rustiger krachtbron, kan behoorlijk hard gaan, maar is uiteraard minder snedig dan de T5. Met de automatische versnellingsbak wordt het iets moeilijker om echt sportief te rijden, maar dat doet uiteraard niets af van de sereniteit en degelijkheid die van deze auto uitgaat.

De nieuwe S40 is 68 procent torsiestijver dan zijn voorganger. Hij wordt in Gent geassembleerd, dankzij een investering van 340 miljoen euro om de fabriek te moderniseren.

Christophe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content