Volkswagen Lupo 3L TDI
De Lupo 3L verbruikt volgens Volkswagen maar 3 liter per 100 kilometer. Maar dat betekent nog niet dat deze auto ook goedkoop is.
Kort nadat Ferdinand Piëch in 1992 tot voorzitter van de VW-groep werd benoemd, kondigde hij aan dat “voor het einde van deze eeuw een VW-serieauto op de markt zou komen die minder dan 3 liter per 100 kilometer zou verbruiken”. Hij heeft nog één jaar de tijd, want de Lupo 3L TDI is een (betwistbare) 4-liter-auto.
De nieuwe Lupo 3L TDI is een technische stunt à la Piëch. Op de autoweg tegen een snelheid van 120 à 130 km/u. en een normaal rijgedrag, verbruikten wij gemiddeld 3,7 l/100 km. Zodra wij in het stadsverkeer reden volgens de richtlijnen van de Lupo Eco-bijbel, steeg het verbruik tot 4,2 l/100 km.
Toch hoed af voor het nieuwe Wolfje uit Wolfsburg. Technisch is deze Lupo een meesterwerk en dé trendsetter qua verbruiksmilieuvriendelijkheid. Maar Dr. Piëch zal een tandje moeten bijsteken. Want de mogelijkheden om het verbruik te drukken, zijn technisch beperkt.
De nieuwkomer is een compacte auto voor vier inzittenden. Achterin is er echter weinig plek voor lange benen. Wil men zo zuinig mogelijk rijden, dan is het wennen aan de bediening van de gesofisticeerde versnellingsbak die ofwel in automatische modus werkt ofwel manueel kan worden bediend. De automaat en de op het instrumentenbord inschakelbare Eco-modus-knop vormen samen met de innoverende motor het technische hart van deze Lupo. Toen we er 1000 km mee reden, vonden wij het bijzonder spannend om het verbruik zo laag mogelijk te houden. In Eco-mode valt de motor na drie seconden automatisch stil wanneer er voor een verkeerslicht of in andere omstandigheden gestopt wordt. Zodra u het rempedaal lost, start de motor automatisch en kan u verder rijden. Eco-nadeel: wanneer dit te vaak gebeurt, valt de motor niet meer stil om de batterij te sparen. Rijdt men een helling af, dan valt de motor eveneens tijdelijk uit. Bij het lossen van de gaspedaal in het normale verkeer, bolt de Lupo zeer ver uit voor een minimaal verbruik. Belangrijk bij dit eco-rijden, is dat de bestuurder ver vooruit kijkt, anticipeert op de verkeerssituatie en er gepast op inspeelt. Dit is trouwens een algemene regel als men zuinig wil rijden.
Al bij al is de Lupo 3L, qua milieuvriendelijk verbruik, een opmerkelijke auto. Stads-, post- en andere officiële diensten zouden er goed aan doen zulke auto’s aan te schaffen en aldus het goede voorbeeld te geven. Een mailing-tip voor de marketeers van VW-invoerder D’Ieteren?
patrick op de beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier