Volgens de regels van het genre
Woody Allen danst op de koorden van de musical in “Everyone Says I Love You” en Walter Hill kneedt meesterlijk de western en de gangsterfilm tot een geheel in “Last Man Standing”.
Voor zijn scenario van ” Last Man Standing” baseerde filmmaker Walter Hill zich op Akira Kurosawa‘s ” Yojimbo“, op zijn beurt een inspiratiebron geweest voor de spaghettiwestern ” A Fistful of Dollars” van Sergio Leone. Hill, die van al zijn films verdoken westerns maakt, situeert “Last Man Standing” tijdens de drooglegging van de jaren dertig. Twee rivaliserende bendes beconcurreren elkaar aan de Texaans-Mexicaanse grens, tot het moment dat een cynische “zwerver zonder naam” (laconiek gestalte gegeven door Bruce Willis) uit winstbejag en de liefde voor een vrouw, de twee bendes tegen elkaar opzet.
Aantrekkingspool van “Last Man Standing” is Hills bedreven en oogverblindend stilisme. Hill mengt in zijn verfijnde stijl de genre-elementen van de gangsterfilm uit de jaren dertig, de film noir uit de fifties en het heroïsme van de Japanse samoerai in een gestroomlijnd geheel. Zijn geweldscènes zijn een kruising tussen de slowmotion-actieballetten van Sam Peckinpah en de buitenissige shoot-outs van John Woo. De film is een onversneden hymne aan het heroïsme van de Amerikaanse tough guy. Zoals in de easterns, waarin de samoerai het opneemt tegen een volledig leger ongeregeldheden, moet Willis volgens de wetten van het genre eerst halfdood geslagen worden, om dan met slechts minimaal gerecupereerde krachten een volledige groep gangsters over de kling te jagen vooraleer de finale confrontatie met de grote baas aan te gaan. De voortreffelijke soundtrack van Ry Cooder beweegt zich zoals de film doorheen verschillende culturele invloeden en biedt de gedroomde ondersteuning voor dit “eenzame held”-verhaal. In ” Everyone Says I Love You” speelt Woody Allen opnieuw de hopeloos naar liefde smachtende intellectueel. Deze keer is hij gescheiden en heeft hij New York ingeruild voor het meer romantische Parijs. Geregeld keert hij naar New York terug om er zijn dochter Skylar te bezoeken. Tijdens een reis in Venetië wijst Skylar hem op de aantrekkelijke Von ( Julia Roberts), op wie Allen smoorverliefd wordt. De gevolgen laten zich raden. “Everyone Says I Love You” is een charmante, luchtige en warme muzikale komedie, vol knipoogjes naar klassieke genremeesters zoals Berkley en Minelli. De trefzekere one-liners, het hunkeren naar liefde en de onoverkomelijke relatiestoornissen zijn dan weer typisch Woody Allen. Het is wel even wennen om Allen, Julia Roberts, Goldie Hawn, Tim Roth of Drew Barrymore plots te zien zingen, maar de musicalgedeelten zijn met veel gevoel voor ritme gefilmd.
PIET GOETHALS
Julia Roberts en Woody Allen in Everyone Says I Love You Charmante muzikale komedie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier