Voeten van de grond
Trial is een ideale manier om de motor beter te leren beheersen. Maar trial is bovenal een leuke tak van de motorsport.
Wie motorsport zegt, denkt in de meeste gevallen aan snelheid op de baan of het terrein en het daaraan verbonden gevaar. Met soms pijnlijke gevolgen. Bij trial is dat gevaar ver te zoeken. Snelheid is hier niet het doel. Wel behendigheid.
Trial is uit Engeland afkomstig en de bedoeling van deze terreinsport is een traject met natuurlijke hindernissen door te komen zonder met de voeten aan de grond te komen. Hoe moeilijker het terrein, hoe groter de uitdaging. Trial is de langzaamste tak van motorsport. Maar daarom niet minder leuk.
Trialmotoren zijn de jongste jaren sterk geëvolueerd. Zo’n twintig jaar geleden leek zo’n voertuig nog op een “echte” motor met een redelijk grote tank. Je kon er zelfs nog op zitten. De exemplaren van nu zijn anders. Het zadel is verdwenen, zitten is onmogelijk omdat het frame op die plaats extreem laag is. Blijven staan op de voetsteunen is de enige manier om ermee te rijden. In de tank kan iets meer dan twee liter brandstof (goed voor ruim twee uur rijden). Het gewicht van de motor is laag. De motor is zo gebouwd dat er bij lage toerentallen veel vermogen vrijkomt. De combinatie van een laag gewicht en veel vermogen bij lage toerentallen maakt dat de motor snel reageert op het gas. De versnellingen liggen heel kort bij elkaar en voor de hindernis moet de juiste versnelling gekozen worden.
Trial kan zowel in competitieverband als recreatief worden beoefend. De sport zorgt ervoor dat de rijder de motor beter beheerst, wat ook nuttig kan zijn bij andere takken van de sport. Patrick Nelissen van Thijs Motors (importeur van Montesa-Honda-trialmotoren) plant een cursus trial. Momenteel moet iedereen trial zelf onder de knie proberen te krijgen, al dan niet met goedbedoelde raad van wat meer ervaren rijders.
De vraag is ook wat een en ander kost. De motor alleen is niet voldoende omdat er nauwelijks op de openbare weg mee gereden wordt. Een auto met aanhangwagen of een busje is geen overbodige luxe. De prijs van een Montesa is redelijk laag: 211.700 frank. Ook de onderhoudskosten zijn beheersbaar. Nelissen: “Met één ketting en één tandwiel doe je een heel jaar”. Andere kosten: een stel goede laarzen (zo’n 9000 frank), helm (3000 frank) en handschoenen (1200 frank).
In West- en Oost-Vlaanderen organiseren enkele motorclubs (onder meer in Brugge en Oostende) trialsportontmoetingen. In Brabant is Leuven een centrum ( Tel. (02)269.58.63) en in Limburg wordt er aan de Maaskant gereden ( Tel. (089)76.26.40). Nationale wedstrijden worden gehouden onder auspiciën van de Belgische Motorrijders Bond ( Tel. (02)736.99.12).
AD VAN POPPEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier