VOETEN GEVEEGD?

Het Belgische marktpotentieel voor schoonloopmatten is tien keer groter dan het huidige volume. Aneca Mats & Mops is alvast goed op weg, met een gloednieuwe mattenwasserij in het Brugse Waggelwater.

In het gloednieuwe atelier zwieren vijf reusachtige droogtrommels: vijftien ton matten worden dagelijks schoongemaakt. Het gaat de nv Aneca Mats & Mops duidelijk voor de wind, ook al is dat niet evident binnen deze marktniche. “We zijn een zeer kleine toeleverancier, we moeten ons dus profileren door onze specialisatie. Toen we met onze activiteit startten begin de jaren zeventig, hebben we jarenlang pionierswerk verricht,” vindt zaakvoerder Raphaël Aneca. Het bedrijf Aneca noemt zich marktleider in de verhuur van schoonloopmatten (antivuilmatten en beschermende lopers). Bij 10.000 klanten in België zijn 23.000 matten geïnstalleerd. Het bedrijf uit Brugge werkt daarbij nauw samen met de Britse producent Walk Off Mats. “Maar verkoop willen we vermijden. Het verhuursysteem is essentieel. Matten zijn slechts zinvol als ze regelmatig gewassen worden.”

Aneca Mats & Mops levert matten met nylon en katoenvezels. Het nylon is sterk absorberend, het katoen is “een ideale schoenafdroger, die gretig vet opneemt,” analyseert Raphaël Aneca. Het bedrijf levert bij de verhuur een oplossing op maat van de klant: het formaat, de kleur, de inwerking, de inpassing in het interieur worden berekend. Matten in liften behoren tot het gamma, net als doorstep-matten: zij gaan elastisch mee met een geopende deur. “Grote klanten hebben 150 tot 200 matten. We leveren ze niet enkel aan de voordeur, maar overal waar interne vuiltrafiek ontstaat.” Dat is dus ook aan de drankautomaat, of langs de assemblagelijn in een productiehal. Ook matten met het bedrijfslogo of mededelingen zijn mogelijk.

De nv Aneca Mats & Mops is een 100% familiaal bedrijf, dat in 1997 een omzet haalde van 150 miljoen. Het deel Mops verwijst naar de verhuur van natte en droge zwabbers, goed voor een tiende van de omzet. Het nevenbedrijf Clean Tapis sc bewerkt de Waalse markt van schoonloopmatten vanuit Namen. Het bedrijf haalde in 1997 een omzet van elf miljoen. “De Waalse markt is moeilijker,” weet Raphaël Aneca. “Er is minder nieuwbouw, de bedrijven hebben minder goede lokalen. En besteden dus minder aandacht aan het onderhoud van de vloeren.” Het gebruik van schoonloopmatten is algemeen nog weinig ingeburgerd in België, in tegenstelling tot Japan. “Het marktpotentieel is tien keer groter dan het huidige volume,” besluit Raphaël Aneca.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content