Voer voor e-mailverslaafden: BlackBerry
Voor wie echt geen seconde zonder e-mail kan, is er BlackBerry, de mobiele dienst van het Canadese bedrijf RIM. Sinds kort bieden Mobistar en Base een formule voor particulieren aan.
Gsm-operatoren kunnen de firma Research in Motion (RIM) uit het Canadese Waterloo (Ontario) best pruimen. De mobiele e-maildienst van de firma kent een aanzienlijk succes in grote ondernemingen, de wat gekke naam BlackBerry (braambes) ten spijt. Er zijn momenteel al meer dan twee miljoen abonnees, van wie 300.000 in Europa. Na Base kondigt nu ook Mobistar de invoering aan van een abonnement voor particulieren (33,05 euro per maand, exclusief BTW).
BlackBerry is lang niet de enige, noch de grootste mobiele e-mailbezorger. Nokia lanceerde al in de jaren negentig een toestel waarmee e-mails uitgewisseld konden worden. Er zijn ook andere diensten beschikbaar op de markt, zoals ReplyMail en OneBridge. Maar het Canadese RIM legde het het handigst aan boord. Tijdens het kwartaal dat eind november 2004 afgesloten werd, realiseerde RIM een winst van 90,4 miljoen dollar op een verkoopcijfer van 365,9 miljoen: een nettomarge van bijna 25 %.
Vooral gebruiksvriendelijk
BlackBerry heeft zijn goede resultaten te danken aan een cocktail van drie kenmerken:
Instant. Net zoals een sms, hoeven de e-mails niet opgehaald te worden en dat bespaart de gebruiker een handeling.
Gebruiksvriendelijk. RIM kwam in het gevlei van de gebruikers met zijn mobiele BlackBerry-apparaten die uitgerust zijn met een klein toetsenbord en een draaiwieltje voor de navigatie. Zelfs kaderleden die elektronische gadgets schuwen, worden erdoor aangesproken. Sommige toestellen zijn tegelijk een gsm. RIM heeft ook licentieovereenkomsten gesloten met de hardwarefabrikanten voor de ontwikkeling van aangepaste gsm’s. Siemens heeft er al eentje gelanceerd en Nokia kondigt allicht binnenkort een model aan.
Geënt op de mobiele netwerken. RIM heeft een strategie uitgebouwd die de mobiele netwerken toelaat om inkomsten te puren uit de gegevenstrafiek. Op dit ogenblik hebben al 70 netwerken uit 35 landen hun handtekening gezet. Ze krijgen een bedrijfsklaar systeem aangeboden en – in België – een bestaande klantenkring, namelijk dat van de filialen van de Amerikaanse of Britse groepen die het systeem al gebruiken, zoals McKinsey.
Het goede recept
RIM haalt zijn inkomsten uit de verkoop van mobiele apparaten, programma’s die in de bedrijven geïnstalleerd worden, maandelijkse rechten die door de operators gestort worden en licenties die betaald worden door de verschillende fabrikanten om BlackBerry in te bouwen in andere mobiele toestellen. De Canadese maatschappij is een bedrijf waar men niet langer omheen kan, een soort van Microsoft van de mobiele elektronische post.
Toch is 2 miljoen abonnees weinig, vergeleken bij de 1,5 miljard mobiele telefoons wereldwijd. Maar het toestel mikt wel op een specifieke doelgroep van kaderleden, managers en professionals, die bereid zijn om elke maand zowat 80 euro neer te tellen. Dat is de kostprijs voor de formule die ook roaming omvat (zodat u de dienst ook over de grens kan gebruiken).
RIM wil zijn abonneekring nog aanzienlijk uitbreiden door akkoorden aan te gaan met de grote wereldnetwerken zoals Vodafone of Orange. Bij ons bieden de drie operatoren sinds 2004 een formule voor grote ondernemingen aan, die wel de installatie van een server veronderstelt (de licentie voor het programma kost tot 4000 euro). Per gebruiker moet 40 euro per maand betaald worden en daarbij komen nog eens de kosten voor de terminals.
Zakenbank Goldman Sachs ziet overigens de overname van RIM door Nokia of Motorola wel zitten. Maar dan zal er wel een indrukwekkende cheque ondertekend moeten worden. Robert van Apeldoorn
Robert van Apeldoorn
RIM wordt stilaan het Microsoft van de mobiele elektronische post.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier