Vluchten in cultuur

Escape legt zich toe op culturele reizen. De Brugse touroperator heeft al twee keer op rij de Travel Award gewonnen als ‘s lands beste ‘nichetouroperator’.

Vijfentwintig jaar geleden stichtte Paul Loose in Brugge het reisbureau Hansa Reizen. Na enige tijd ontwikkelde hij van daaruit een eigen touroperatingproduct. Dat was toen uitsluitend gericht op Egypte. Een touroperator moet zijn product over een aantal reisbureaus kunnen aanbieden en daarom werd in 1993, ook vanuit deontologisch oogpunt, een spin-off met volwaardige touroperatoractiviteiten opgestart onder de naam Escape.

Vandaag profileert Escape zich als een culturele touroperator met een heel wat breder palet. “Wij hebben bewust een beperkt aantal producten, omdat we al onze bestemmingen grondig willen kennen alvorens we ze commercialiseren.” De belangrijkste bestemming blijft Egypte, op de voet gevolgd door de combinatie India-Nepal en ‘à la carte’-rondreizen door Noord- of Zuid-India en Sikkim. Daarnaast zijn er culturele rondreizen in het Nabije- en Midden-Oosten: Jordanië, Syrië, de Emiraten, Jemen en Iran.

Kort na de val van de Berlijnse Muur startte de voorbereiding voor een aantal gespecialiseerde citytrips in Midden- en Oost-Europa. “Wij werken met onze eigen touroperatordiensten te Praag. Op dit ogenblik staan voornamelijk Sint-Petersburg, Moskou en de steden van de Gouden Ring in de focus. Een zeer beperkt aantal touroperators brengt programma’s op deze moeilijke maar schitterende bestemmingen,” zegt Jeff Desramault, commercieel directeur van Escape.

De Brugse touroperator mikt op kwaliteit. “Onze gasten moeten goed gelogeerd zijn, voortreffelijk eten, correct vervoerd worden en waardevolle gidsen en begeleiders hebben. Zo zullen wij nooit in massa charteren. We blijven dus ook weg uit de negatieve spiraal van de dumpingprijzen en de last-minute-toestanden,” zegt Desramault.

Escape voert ook heel wat promotie. Twee keer per jaar, als de brochures op de markt komen, bezoekt de bedrijfsleiding de reisagenten. Samen met drie gelijkgestemde nichetouroperators, de grootste reisverzekeraar en een vooruitstrevende communicatie- en informaticaspecialist, worden de krachten gebundeld om diverse avonden te organiseren met gerichte productinformatie.

Daarnaast organiseert Escape zelfstandig productgerichte namiddagen en speciale thema-avonden per bestemming. “Het is bijzonder arbeidsintensief, maar op die manier bouw je naam én fideliteit op,” zeggen Paul Loose en Jeff Desramault.

“De aandacht gaat ook steeds meer naar het Franse landsgedeelte waar we marktaandeel aan het zoeken én manifest aan het winnen zijn,” zegt Paul Loose. En al die commerciële inspanningen leveren wat op. Op één jaar tijd is de omzet omzeggens verdubbeld: van 450 miljoen in 1998 naar 870 miljoen in 1999.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content