Vlot naar een andere bank

Roel Van Espen medewerker Trends

Vorig jaar stapten bijna 70.000 Belgen over naar een andere bank. De financiële instellingen bieden daarvoor een gratis overstapdienst aan.

In 2012 en 2013 zijn een kleine 70.000 Belgen overgestapt naar een andere bank, tegenover nog 40.000 in 2010. Dat blijkt uit cijfers van Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector. Cijfers voor 2014 zijn er nog niet, maar vaststaat dat de lage rentevoeten veel consumenten wakker schudden en hen aanmoedigen om betere voorwaarden te zoeken bij andere financiële instellingen. Websites zoals Wikifin, Spaargids en Bankshopper maken het hen extra gemakkelijk om intrestvoeten te vergelijken.

Bankoverstapdienst

Bent u niet tevreden over de rendementen van uw spaarboekje? Niets houdt u tegen om een bijkomende spaarrekening te openen bij een of meer andere financiële instellingen. Overweegt u uw hypothecaire krediet over te zetten naar een nieuwe bank? Dan verwacht die nieuwe instelling wellicht dat u ook uw dagelijkse betalingsverkeer en uw loondomiciliëring overzet. De gratis bankoverstapdienst kan u helpen die transfer te vereenvoudigen en onderbrekingen in de binnenkomende en uitgaande betalingen zo veel mogelijk te beperken. Vierentwintig banken in ons land bieden die dienst aan.

De bankoverstapdienst zorgt ervoor dat uw oude en uw nieuwe bank vlot samenwerken. U krijgt de garantie dat binnen een periode van acht werkdagen al uw uitgaande betalingsopdrachten in euro binnen de landen van de Europese Unie en de Europese Vrijhandelsassociatie — alle actieve domiciliëringen, doorlopende opdrachten en overschrijvingen met een toekomstige uitvoeringsdatum — vlot worden overgedragen. Zo vermijdt u dat facturen onbetaald blijven. Desgewenst wordt binnen die periode ook uw oude zichtrekening vereffend, inclusief de overschrijving van het saldo naar uw nieuwe rekening. U kunt ook uw betaalkaarten automatisch laten schrappen.

Overdracht van uw betalingsopdrachten

We overlopen de stappen die u moet zetten om uw betalingsopdrachten vlot over te dragen naar een nieuwe bank.

– Open een zichtrekening bij uw nieuwe bank. Geef uw nieuwe zichtrekeningnummer door aan de partijen die geregeld bedragen op uw zichtrekening storten, zoals uw werkgever, uw ziekenfonds en de fiscus. U kunt daarvoor voorbeeldbrieven gebruiken, die u vindt op de website van Febelfin.

– Bij uw nieuwe bank vraagt u via het standaardformulier ‘aanvraag bankoverstapdienst’ de overdracht van uw betalingsopdrachten aan. Ook dat formulier kunt u downloaden van de website van Febelfin. U ondertekent het document en bezorgt het aan uw nieuwe bank.

– Uw nieuwe bank vraagt bij uw vorige bank de gegevens op over de lopende betalingsopdrachten. Die bezorgt de informatie over de betalingsopdrachten aan de instelling waarnaar u overstapt. Ze zet die opdrachten op uw vroegere zichtrekening stop. Let wel: betalingsopdrachten in andere munten dan de euro of bestemd voor een land dat niet behoort tot de Europese Unie en de Europese Vrijhandelsassociatie, worden niet automatisch overgedragen. Win daarover inlichtingen in bij uw bank.

– Na ontvangst van de informatie voert uw nieuwe bank uw betalingsopdrachten in op uw zichtrekening. Ze bezorgt u ook een overzicht van de ingevoerde betalingsopdrachten en van uw Europese domiciliëringen.

– U informeert uw schuldeisers over het nieuwe zichtrekeningnummer voor domiciliëringen. Ook dat kan door middel van een voorbeeldbrief die u aanvraagt in uw nieuwe bank. U kunt de bank bovendien vragen om in uw plaats uw schuldeisers in te lichten. In dat geval moet u haar alle noodzakelijke gegevens bezorgen: de naam en het adres van de schuldeisers, uw abonnee- of klantennummers, het referentienummer van de mandaten en het type mandaat (eenmalig of terugkerend). Ten slotte moet u de nieuwe mandaten voor domiciliëringen ondertekenen met alle betrokken schuldeisers.

Vereffening van uw zichtrekening

Wilt u ook dat uw zichtrekening bij uw vorige bank wordt vereffend? En wilt u dat het saldo daarbij automatisch wordt overgeschreven naar uw nieuwe rekening? Ook daarvoor is een stappenplan uitgewerkt.

– U informeert de personen, bedrijven en organisaties die geregeld op uw zichtrekening storten over de wijziging van uw zichtrekeningnummer. Gebruik daarvoor eventueel de voorbeeldbrieven die u kunt downloaden van de website van Febelfin.

– Vraag via het formulier ‘aanvraag bankoverstapdienst’ in uw nieuwe bank de vereffening van uw vorige zichtrekening aan. U kunt dat formulier ook downloaden op de website van Febelfin. Het ondertekende document bezorgt u aan uw nieuwe bank.

– U vernietigt de debet- en kredietkaarten die gekoppeld zijn aan uw vorige zichtrekening. De nieuwe bank vraagt bij uw vroegere bank de vereffening van uw vorige zichtrekening.

– Uw vorige bank schrijft het saldo over naar uw nieuwe zichtrekening. Ze zet ook alle bestaande betalingen stop, schrapt de debet- en kredietkaarten en sluit uw rekening af. Ten slotte informeert ze u over de vereffening. Kan de rekening niet worden afgesloten — bijvoorbeeld vanwege wettelijke of contractuele verplichtingen — dan neemt de bank contact met u op.

U bent niet verplicht uw vroegere zichtrekening onmiddellijk af te sluiten. Desgewenst kunt u een overgangsperiode inbouwen voor het geval dat u uw oude rekeningnummer nog gebruikt voor betalingen. In dat geval blijft u wel kosten betalen voor die rekening.

ROEL VAN ESPEN

De bankoverstapdienst zorgt ervoor dat uw oude en uw nieuwe bank vlot samenwerken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content