Vliegen, roeien, vliegen

Vanaf 1 februari komt Vic Ragoen aan het roer van de samengesmolten elektroketens Vanden Borre en Hugo Van Praag. Daarmee komen beide ketens eigenlijk in handen van de Britse distributiegroep Kingfisher. Ragoen is op die manier een schakel in een multinational, terwijl hij in 1991 bewust koos om over te stappen naar de meer entrepreneurial omgeving bij Vanden Borre, waar hij momenteel gedelegeerd bestuurder is.

Vic Ragoen (44) is afkomstig uit Sint-Genesius-Rode en heeft twee dochters. Hij studeerde handelswetenschappen aan de Vlekho in Brussel en volgde daarna nog een specialisatie aan de Vlerick Leuven Gent Management School. Hij startte zijn professionele carrière in de reclamewereld, maar hield het na twee jaar voor bekeken. “Mijn leerschool was American Express,” vertelt Ragoen. “Ik kreeg er de kans om als directeur marketing twee jaar in Parijs te werken. Voor Amex was Frankrijk toen een delicate markt vanwege de hevige concurrentie. In die tijd kregen we in Parijs geregeld het bezoek van de vice-president, Lou Gerstner, de huidige topman van IBM.”

Terug in België, bleef Ragoen aan de slag bij Amex. In 1991 begon hij als partner, met een participatie in de aandelen, bij het toen nog familiale Vanden Borre. “Na tien jaar in een multinational voelde ik de kriebel om als entrepreneur aan de slag te gaan. Ik kende de eigenaars en het familiebedrijf boekte toen op een omzet van 1,6 miljard frank een verlies van 100 miljoen per jaar,” vertelt Ragoen.

Hij werd er gedelegeerd bestuurder en wist de zaak weer op peil te brengen. “De eerste kennismaking was een cultuurschok,” herinnert hij zich. “Het was alsof ik van de Concorde overstapte op een roeiboot.”

Omdat Amex toen in Europa aan het afbouwen was, kon Ragoen enkele van zijn bekwame collega’s meenemen. Onder hen ook Chirstian Müller, de huidige financieel directeur. “We verdelen vandaag de activiteiten. Ik ben meer actief op commercieel en marketingvlak, hij heeft de verantwoordelijkheid inzake financiën en administratie,” aldus Ragoen.

In 1995 kocht Kingfisher Vanden Borre. De Britse groep heeft mee geholpen om de bestaande winkels uit te bouwen. “De jongste jaren hebben we niet zo veel nieuwe winkels geopend,” evalueert Ragoen de beleidslijn. “We concentreerden ons vooral op de omzetgroei per vergelijkbare oppervlakte. Vorig jaar bedroeg die zelfs 14%.”

In de distributie van elektro- en huishoudtoestellen staan de marges onder druk. Zegt Ragoen over de overname: “We zochten naar mogelijkheden voor externe groei. Maar de prijzen zijn de voorbije jaren gekrompen. Dat is natuurlijk ook een drijfveer om te consolideren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content