“Vliegen is er niet meer bij”

Jürgen Heyman van Econocom Benelux werkt in een groeimarkt. Maar succes vergt offers.

Ook directeur Jürgen Heyman van Econocom Benelux is begonnen met een blog. Gemeten aan de regelmaat, staat die niet hoog op zijn prioriteitenlijst. Kan moeilijk. Jürgen Heyman (44) heeft sinds vorig jaar de leiding van de afdelingen Managed Services en Products and Solutions van informaticadienstverlener Econocom in de Benelux. En Heyman probeert nu de communicatie met zijn zowat 700 medewerkers op te voeren. Met onder meer een tien punten tellend Communications Charter (dat zijn werknemers het recht geeft om ten minste één keer per maand de baas te zien), twee halfjaarlijkse kick-offmeetings en breakfastmeetings met zo’n 20 tot 25 medewerkers tegelijk. Sinds februari 2006 is hij lid van de groepsdirectie van Econocom en bij Agoria is hij lid van het adviescomité IT-Solutions. Voeg daarbij de talrijke klantencontacten…

“Jürgen past in een cultuur waarin bedrijven ondernemers binnenhalen om hun activiteiten te herfocussen,” zegt een collega over de doortastende Heyman. Het was de huidige chief operating officer van de Econocomgroep, Patrick Vandewalle, die Heyman rekruteerde. Heyman was voordien verkoopdirecteur bij Ardatis en had in Europa Sales Performance International helpen uitbouwen, een Amerikaans adviseur in verkooptechnieken.

Zijn opdracht bij Econocom? De bedrijfswinstmarge van de groep in 2007 helpen optillen tot 5 % (3,4 % in 2005), door Econocom Benelux om te kneden tot een geolied fullservicebedrijf, dat zijn klanten één aanspreekpunt biedt, en hun infrastructuur en support beheert. Heyman: “Er is een wildgroei van infrastructuren geweest binnen de bedrijven. Nu consolideren ze hun datacenters en opslagcapaciteit.” Met ‘voice over IP’ brengen ze ook hun telecom- en datanetwerken bijeen. Daardoor heet de concurrentie niet alleen Getronics, Siemens of Fujitsu Services, maar ook BT en Telindus.

Econocom heeft al anderhalf jaar een Remote Service Center in Brussel, waarmee het vandaag zo’n tienduizend gebruikers vanop afstand ondersteunt. “Je spreidt je beheerskosten,” zegt Heyman. Om het hefboomeffect nog te vergroten, heeft hij het aantal zelfstandige agenten van Econocom met vijf uitgebreid. Hij is ook intens bezig met branding en positionering.

Tot nog toe mag hij niet ontevreden zijn over het resultaat. Zijn team haalde het voorbije jaar onder meer de eerste- en tweedelijnssupport voor de 1500 interne ICT-gebruikers van Telenet binnen. En in februari kwam Econocom op de voorpagina van De Tijd, toen Morgan Chambers het bedrijf uit Zaventem aanwees als beste én meest prijsgunstige outsourcer voor apparatuur. Een van Heymans topprioriteiten is de werking van het callcenter en het Remote Service Center over de verschillende landen en klanten heen verder te optimaliseren. Econocom Benelux vult jaarlijks 75 tot 80 vacatures. Te weinig vrouwen stappen in ICT, meent Heyman, die zelf een jonge vader is met een zoon van zes en een dochter van vier. “We moeten af van het beeld dat ICT iets technisch is. In servicecentra gaat het om taal- en communicatievaardigheid. Vrouwen zijn daar sterker in.”

Het meest zit hem dwars dat hij nog altijd minder tijd kan besteden aan zijn medewerkers dan hij wil. “Zij staan dichtst bij de markt.” Tijd? Heyman gaf ook de ULM op, die hij met een partner in het Waalse Baisy-Thy had. “Je moet het zeer regelmatig doen of niet.” Hij blijft wel voorzitter van de VLD-afdeling van Erpe-Mere.

JüRGEN HEYMAN (ECONOCOM BENELUX)

Is: directeur van Econocom Benelux.

Vrije tijd: het vliegen met ULM heeft hij door tijdgebrek moeten opgeven.

B.L. n

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content