Vlaggenschip
Je ziet hem maar mondjesmaat in het straatbeeld. De BMW 7 is dan ook het vlaggenschip van het merk uit Beieren, bestemd voor de topmanager. Prijzig, dus. Vooral als u hem een beetje goed wilt uitrusten. De 730d die we testreden, heeft een instapprijs van 76.900 euro, maar met een handvol opties strandde de slotprijs vlotjes op een handvol euro’s van het ronde cijfer 100.000. En we hadden geeneens televisie voor de passagiers achteraan.
In ruil voor zoveel investering krijgt u wel topmaterieel. Met de 730d is het schuifelen in comfort dat doet denken aan een knus lederen bankstel, en rust zoals u die alleen vindt in een ingetogen kathedraal. Maar als de rijder in u ontwaakt, dan toveren twee of drie drukjes op een knop deze limousine om in een auto waarmee je zowaar heel sportief rijdt: onderstel, motorsturing en versnellingsbak kunnen zich naar keuze comfortabel, sportief of heel sportief gedragen. Meer ervaren bestuurders kunnen dan zelfs hun eigen sportieve set-up bepalen. Voor uw dienaar hoefde dat trouwens niet: ontgoochelde de vorige BMW 7 ons met zijn toch wel log aanvoelen, dan komt deze nieuwe generatie heel handzaam uit de hoek. We hadden op geen enkel moment de indruk dat we met een boot op weg waren, een gevoel dat je wel eens hebt met zo’n grote auto. De achterwielen die heel lichtjes kunnen meesturen, zijn daar wellicht niet vreemd aan.
In het segment van de 7 concurreert BMW met de Mercedes S, de Audi A8 en de Lexus LS. In die strijd probeert BMW het verschil te maken met, onder andere, nuttige gadgets of snufjes, uiteraard lang niet altijd standaard. Zoals een camerasysteem dat niet alleen achteruit maar ook vooruit en opzij kijkt om de dode hoek te zien, massagefunctie voor de stoelen, head-updisplay in de voorruit (heel handig als u de gps volgt, want de aanwijzingen worden in uw gezichtsveld geprojecteerd), televisie in de rugleuning voor de passagiers achteraan, infraroodcamera die in het donkerste donker tot honderd meter ver levende wezens detecteert, en zelfs een camera die de maximale snelheid van de verkeersborden afleest, uiteraard om u te verwittigen als u die overschrijdt. En surfen via het EDGE-netwerk, het kan ook. Zoals nog veel meer andere dingen.
Tot slot een pluim voor de zescilinder van aluminium in de 730d, de versie die een zucht minder dan 100 procent van de verkoop in België voor haar rekening zal nemen: zonder ons in te spannen, soms zelfs jongensachtig genietend van het stevige acceleratievermogen, verbruikten we maar 8,6 liter. Als u de knip op uw rechtervoet zet, dan blijft u dus moeiteloos onder de acht liter. Enig minpunt: de koffer oogt toch wel wat lilliputterig voor zo’n grote limousine, die er heel wat leniger (lees: minder barok) uitziet dan zijn voorganger. Maar dat is dan weer subjectief, ja.
Jo Bossuyt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier