Vlaanderen vanuit de lucht

Met de financiële steun van Bart Verhaeghe zet het landmetersbedrijf Vansteelandt uit Deinze met vliegtuigen heel Vlaanderen in 3D online. Later volgen de Benelux en Europa.

Het landmetersbedrijf Vansteelandt uit Deinze brengt heel Vlaanderen gedetailleerd en online in kaart via luchtfoto’s. Met een kapitaalinjectie van Bart Verhaeghe (Uplace en Club Brugge) voert zaakvoerder Tom Vansteelandt sinds vorig jaar het Plan3D in de Benelux uit. “Dat project is uniek op het continent en creëert nieuwe markten, omdat het gebruiksvriendelijk en goedkoop is”, zegt Vansteelandt. “Het volgende decennium moet de omzet jaarlijks met een kwart tot de helft stijgen.”

Industrieel ingenieur Tom Vansteelandt startte zijn bedrijf in 1994 met zijn broer Bert, een landmeterexpert. Een landmeter meet de toestand van een terrein of een gebouw op en verwerkt die in detail, dikwijls voor een rechtbank of een overheid. Soms gebeurt dat in 3D. Hij is ook een vastgoedwaardeerder.

Technologisch gedreven

Terwijl zijn broer op het terrein bezig is, legt Tom Vansteelandt zich toe op het management. “Ik ben technologisch gedreven”, zegt hij. “In 1997 investeerden we in een planproductie-eenheid in India met data uit België. Dat maakte ons goedkoper dan andere landmeters.”

Eind jaren negentig besliste Animal (nu het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie) om alle Vlaamse waterlopen in kaart te brengen. Vansteelandt vloog in de aanloop van dat project met een gehuurde helikopter tientallen kilometers boven beken. “In twee uur had ik meer gezien dan collega’s die een week met een terreinwagen reden”, herinnert hij zich. “Ik kon beter inschatten of de opdracht moeilijk was. Zo rekenden we voor de aanbesteding een realistische prijs aan.”

Andere technologisch gedreven projecten waren de aanmaak van plannen met drones of een meetsysteem op een auto. “Technologie bespaart tijd en middelen, en vergt enkel een menselijke tussenkomst ter controle en voor details”, stelt Vansteelandt. “Ondertussen werkt iedereen met mobiele meetapparatuur. Drones zijn enkel geschikt voor het gebruik op één enkele werf. Daarom keken we uit naar een alternatief.”

Via zijn piloot kwam Vansteelandt in contact met Fugro, een Nederlandse multinational die een Lidar-systeem had ontwikkeld. Dat is technologie die vanop hoogte de afstand tot een object bepaalt met laserpulsen. Vansteelandt kreeg het monopolie op die technologie voor België.

Vansteelandt kocht in 2017 een eerste vliegtuig, waaronder een zelf ontwikkeld camerasysteem werd geïnstalleerd. De MultiCam bevat vier schuine en drie rechte camera’s. Voor Plan3D neemt de MultiCam elke seconde foto’s van terreinen, wegen en gebouwen. De honderdduizenden foto’s verwerkt het bedrijf in een 3D-kaart, die al 60 procent van Vlaanderen bevat. De rest moet dit jaar klaar zijn.

De beelden van Vansteelandt zijn via het internet beschikbaar voor professionele gebruikers, zoals ingenieursbureaus, architecten, dataverwerkers, banken, verzekeringsmaatschappijen, nutsmaatschappijen en overheden. “Ook voor de brandweer en de politie”, voorspelt Vansteelandt. “De dispatching kan opzoeken welke situatie de collega’s voor en achter het gebouw zullen aantreffen om de interventie zo veilig mogelijk te plannen.”

De Vlaamse overheid neemt ook luchtbeelden op voor de ‘geografische data-infrastructuur Vlaanderen’. “Maar die data zijn 50 keer minder gedetailleerd”, aldus Vansteelandt. “Dat maakt ons uniek op het continent. Net daarom willen we sterk uitbreiden over de grenzen heen. Ons bedrijf had daar de middelen niet voor.”

Akkoord met Verhaeghe

Hoewel Vansteelandt een Club Brugge-supporter is, kende hij voorzitter Bart Verhaeghe niet. Hij stuurde hem toch een mailtje waarin hij zichzelf, zijn bedrijf, het nieuwe product en de reden van de gewenste uitbreiding presenteerde. “Ik wilde graag iemand met kennis van zaken spreken over de opties”, zegt Vansteelandt. “Enkele dagen later kreeg ik telefoon van Kristof Lemahieu, de CEO van LakeSprings, de holding van Bart Verhaeghe. Hij regelde na een introductie een afspraak in april 2018. In een open gesprek van twee uur schetste Bart alle mogelijkheden met voor- en nadelen: de verkoop, private equity, een bankkrediet enzovoort. En aan het einde zei hij dat hij als vastgoedman er wat voor voelde om zelf te participeren.”

TOM VANSTEELANDT
TOM VANSTEELANDT “In twee uur heb ik meer gezien dan collega’s die een week met een terreinwagen rijden.”© Emy Elleboog

In september was er een akkoord. Verhaeghe nam de helft van de aandelen en de broers Vansteelandt ieder een kwart. Tom Vansteelandt zet als CEO de technische en commerciële strategie uit en vertrouwde operationeel directeur Frederic Knockaert de dagelijkse werking toe.

Na de kapitaalverhoging met drie kwart miljoen euro, kon Vansteelandt een tweede vliegtuig kopen met de Leica CityMapper-sensor. Kostprijs: 2 miljoen euro. Met die Europese primeur heeft het bedrijf de eerste hybride camera, die neerwaarts en schuin gerichte fotobeelden tegelijk met Lidar opneemt. “Eerst willen we de Benelux in kaart brengen en later volgen Frankrijk en Duitsland”, voorspelt Vansteelandt. “We steken elke euro terug in het bedrijf in de hoop snel bijkomende vliegtuigen te kunnen kopen.”

Vansteelandt verwacht dit jaar een omzet van 3,2 tot 3,5 miljoen euro. “Ik vermoed dat we wat bedrijfswinst zullen maken”, hoopt Vansteelandt. Veel details wil hij uit strategische overwegingen voorlopig niet kwijt. Vansteelandt zegt dat hij nog minstens tien jaar wil werken voor zijn bedrijf. “Het is vooral mijn bedoeling een gezond bedrijf te creëren en mezelf dan misbaar te maken, zodat mijn opvolger het voort kan uitbouwen.”

Geen ontwrichting

Vansteelandt neemt met zijn vliegtuigen heel wat taken van landmeters over. Zal die technologie het beschermde beroep van de landmeterexpert onderuithalen? “Integendeel”, zegt Vansteelandt. “Onze technologie breekt markten open. Voor de Vlaamse Milieumaatschappij bekijken we bijvoorbeeld de hoogte van de dorpels van huizen, om hun gevoeligheid voor overstromingen te meten. Voor Elia controleren we 1600 kilometer elektriciteitsleidingen. De informatie die we aanleveren, vergt een kwaliteitscontrole op de grond. Daar zijn landmeters voor nodig. Ook leveren we de informatie desgewenst aan de landmeters zelf, die dan goedkoper werk kunnen leveren, omdat ze enkel die controle moeten uitvoeren.”

Gevaar voor Privacy

Zou de federale overheidsdienst Financiën Plan3D kunnen inschakelen om gericht te zoeken naar verbouwingen om het kadastraal inkomen te herbepalen of ‘tekenen en indiciën’ (zwembaden, luxeauto’s, weelderig aangelegde tuinen) te zoeken die erop wijzen dat de eigenaar te weinig personenbelasting betaalt? “Uiteraard is dat een interessante tool voor de fiscus”, zegt Tom Vansteelandt.

En wat met de privacy- en veiligheidsgevoeligheid van de beelden? “Als wij het niet doen, springt een buitenlandse groep in het gat”, zegt Vansteelandt. “Het misbruik van de informatie of de overhandiging aan derden is verboden. Niemand is herkenbaar op de verzamelde data. Vertrouwelijke gegevens worden via artificiële intelligentie onherkenbaar gemaakt. We moeten ons geen illusies maken. De internationale mogendheden kunnen via satellieten al gedetailleerde gegevens opvragen voor militaire doeleinden.”

TOM VANSTEELANDT
TOM VANSTEELANDT “Eerst willen we de Benelux in kaart brengen en later volgen Frankrijk en Duitsland.”© Emy Elleboog

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content