VLAAMSE BUITENLANDSE BETREKKINGEN. De malaise voorbij ?
Jean-Luc Dehaenes aantijgingen dat de regio’s zich niet volwassen gedragen in het buitenland, komen hard aan. Momenteel werkt de Vlaamse regering immers aan de versterking van haar buitenlands netwerk.
Locatie : Washington, New York.
Tijdens het bezoek van premier Jean-Luc Dehaene aan de Verenigde Staten ontstond een rel met de Vlaamse minister-president Luc Van den Brande over de rol van de Vlaamse en de Waalse regering in het buitenland. “De regio’s moeten leren zich volwassen te gedragen in het buitenland, ” verduidelijkte de premier op zijn terugweg naar België. “Door België weg te cijferen, creëer je verwarring. Ik heb geen moment spijt van de regionalizering, maar die mag een koördinatie tussen de regio’s en de federale overheid niet in de weg staan. ” Dehaene wijt gebrekkige samenwerking vooral aan “personenkwesties”. Maar getuigen de federale instellingen (zoals diplomaten en de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel, BDBH) steeds van loyauteit tegenover de jonge regio’s ? De premier : “Ik ben de laatste om te zeggen dat de federale overheden vrij van zonden zijn. “
Morgen, 28 februari, stelt de BDBH, die de buitenlandse handel koördineert en als voornaamse funktie informatieverschaffing en -verwerking heeft, zijn werkingsverslag van 1994 voor. “Het was een overgangsjaar met horten en stoten, ” aldus een BDBH-medewerker. “Het samenwerkingsakkoord tussen de federale en de regionale instellingen, waarbij de ene voor de andere inpringt bij gebrek aan een vertegenwoordiging in het buitenland, komt sinds juli jongstleden op gang. “
Een topman van de Vlaamse Dienst voor Buitenlandse Handel (VDBH), die zich eerder richt op de individuele kontakten tussen bedrijven : “De BDBH negeert ons soms volledig. Prins Filip en VBO-voorzitter Georges Jacobs speelden bijvoorbeeld solo slim in Zuid-Afrika en Vietnam, enkele maanden nadat de Vlamingen er waren geweest. Wat willen de BDBH-handelsmissies, die met veel protokollair tromgeroffel verlopen, eigenlijk promoten : de Belgische ekonomie of België ? “
De BDBH-medewerker ontkent : “Dat verwijt berust op een fabeltje. De missie naar Zuid-Afrika leverde 700 kontakten tussen bedrijven op. Denk je nu echt dat ondernemers geld besteden aan recepties en protokol ? “
INVESTERINGEN.
Terwijl de buitenlandse handel wordt verdeeld over de verschillende bestuursniveaus, is het aantrekken van investeringen sinds 1988 de taak van de regionale ministers van ekonomie. De Amerikaan Jim Rosenberg (San Francisco Consulting Group) onderzocht op vraag van (onder meer) Belgacom de manier waarop ons land meer investeringen kan aantrekken. Hij getuigt : “Amerikaanse ondernemers horen verhalen met een andere strekking naargelang van de regio of het bestuursniveau. Maar na de groeipijnen van de regionalizering is er een beweging in de goeie richting. De regio’s en de federale regering vormen meer en meer één front. “
Recent ontwierp de federale overheid (na een jarenlange frustrerende strijd van Vlaamse ekonomische kringen) een fiskaal voordelig statuut voor de distributiecentra. Rosenberg : “Eindelijk. België zag interessante investeerders met high technology richting Nederland trekken bij gebrek aan zo’n statuut. “
Het adviesbureau schat dat België in de periode 1993-’94 om en bij 12.000 direkte en 24.000 indirekte (extra) jobs verloor door dit manco. “Het nieuwe statuut zou ondersteund moeten worden met moderne telekomtechnologie, ” hoopt Rosenberg. “Zo kunnen call centers (nvdr een soort distributiecentra voor diensten : de telefoonoproepen naar bepaalde diensten worden er gecentralizeerd), top level-jobs aantrekken. “
FIOC.
Medewerkers van de Flanders Investment Opportunities Council (FIOC, dat investeringen naar Vlaanderen tracht te halen via prospektoren in Stockholm, San Francisco, Boston en Singapore) en de VDBH (met 80 handelsattachés die sinds begin 1994 operationeel zijn) verwijten elkaar over en weer een gebrek aan kollegialiteit. Een FIOC-medewerker : “Soms duurt het erg lang vóór vragen over investeringsdossiers, die toevallig aan een handelsattaché werden gesteld, aan ons worden doorgespeeld. Toegegeven : de VDBH erfde een zware last uit het verleden. De attachés hebben te weinig middelen. Ze komen niet uit hun loopgraven uit angst de Belgische diplomaten, hun vroegere kollega’s, voor het hoofd te stoten. Vlaanderen staat tien jaar achter, primo, omdat het stoot op de Belgische diplomatie, en secundo, omdat de Vlamingen elkààr voor de voeten lopen. “
“FIOC-Brussel heeft geen visie, ” zo luidt de kritiek van een ondernemer die veel kontakten heeft met deze organizatie. “Lokale medewerkers worden aan hun lot overgelaten en opereren in het wilde weg. De FIOC-leiding maakt een fout door Vlaanderen in het algemeen te promoten : daar heeft een investeerder met konkrete vragen en eisen geen boodschap aan. “
FIOC-direkteur Josee Mercken, verdedigend : “Op de hoofdzetel werken vandaag twee mensen. We hebben het personeel en de tijd niet om naast onze “gewone”, operationele taken óók nog eens aan het uitbouwen van een strategie te werken. We zouden ons meer op specifieke sektoren moeten focussen om technologische clusters (biotech, multimedia, distributie) te bevorderen. ” Dat kan volgens Mercken pas na de grondige hervorming, die vandaag aan de gang is. Er komen twee extra prospektoren in Brussel, terwijl er eenmanskantoren worden geopend in Chicago, Dallas en Tokyo (dat ook een Vlaamse technologische attaché aantrekt). De Brusselse zetel wordt met zeven personen versterkt, onder andere met een nieuwe direkteur naast (of boven ?) Mercken. Een diplomaat : “Hopelijk zal FIOC eindelijk in staat zijn de toegevoegde waarde van investeringen in Vlaanderen aan te tonen. “
HBR
JEAN-LUC DEHAENE “België verliest zijn geloofwaardigheid als de regio’s zich onvolwassen gedragen. ” Hoe geloofwaardig is Vlaanderen ?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier