VLAAMSE AZALEA’S VOOR CHINA

ELKE CHINEES ÉÉN TUIL.

In november bloeien Flowers from Flanders in het miljoenenkwartier van Hongkong, The Peak. De produktie van azalea’s wordt steeds makkelijker. De technische ingewikkeldheid vermindert, de kwaliteit stijgt én de markt in Europa, voornamelijk in Frankrijk, onze eerste exportmarkt, stagneert. Wat te doen ? We klampen Rudi De Kerpel aan op een exportseminarie. Zijn natuurlijke habitat. Hij is hoofd van De Kerpel Export, één van de 30 uitvoerders van bloemen en planten uit Vlaanderen : “We dienen nieuwe markten te zoeken, en dat bij voorrang in het Verre Oosten. Voor de Chinezen is de azalea een geluksbrenger die ze ontvangen of schenken op hun nieuwjaarsdag. Commercieel is het sterk om hen te tonen dat je die pracht van een bloem het ganse jaar door kan bestellen én dat ze komt uit Vlaanderen, niet uit Nederland. De Nederlanders zijn steengoede handelaren en doen iedereen geloven dat zij het enige Europese bloemenland zijn. Fout. Dat ga ik in november tonen in Hongkong. Ik hoop 10 bloemenexporteurs mee te hebben op de eerste mini-Floraliën buiten de grenzen van Vlaanderen. “

De weekendbeurs, budget 1 miljoen frank (driemaal de prijs van een chique receptie in België, grapt De Kerpel), in de tuin van de residentie van konsul-generaal Piet Steel, gelegen op The Peak, loopt onder de merknaam Flowers from Flanders. Dé bloemenzaak van de kroonkolonie, Joyce Ma, sponsort.

Rudi De Kerpel lanceerde Flowers from Flanders als een initiatief van Flanders Products Promotion, een aktiegroep om Vlamingen en hun produkten over de grenzen te pushen. VDBH en de Vlaamse agromarketingdienst Vlam hapten prompt toe, zij dragen Flowers from Flanders verder. Rudi De Kerpel blijft betrokken bij zijn geesteskind : “Alle exporteurs zijn welkom, van de 30 in totaal hoop ik dat er 10 meedoen. Ginder wacht een boeiende markt op onze azalea’s en bromelia’s. “

Lovend spreekt De Kerpel over de Vlam : “Ik ben in maart jl. opgedoken met mijn Hongkong-idee. Normaal duurt het een jaar voor zo’n campagne door de administratieve molen is. De Vlam is echter meteen beginnen boksen. Direkteur-generaal Fons Van de Voorde heeft marketingtalent en laat de handen niet zakken op zijn vijftig. Eindelijk eens geen ambtenarenmentaliteit. “

“Flowers from Flanders is voor mij een poging om het elan dat Luc Van den Brande schept mee in te vullen. Dat niet iedereen meteen valt voor de Vlaamse positionering is niet abnormaal, het is ook zo nieuw, maar het is een seller, daarvan ben ik overtuigd. Van Vlaanderen gaat een grote dynamiek uit. Je mag in Europa reglementair, zegt de EU, nog wel streken promoveren, geen landen meer. Uiteraard, mag je wel verwijzen naar de oorsprong. De Nederlanders ontsnappen mooi aan die richtlijn, zij promoveren Made in Holland, want Holland is een landstreek, én de nationale naam in veel talen. In de rand, Flowers from Flanders is welluidend, je oren krassen bij Flowers from Belgium, ” grinnikt De Kerpel.

De bloemen- en plantensektor in België is voor 95 % een Vlaamse bedrijfstak. Zelfs op de Brusselse beurs Euroveiling worden voor 85 % bloemen uit Vlaanderen afgeklokt. De bloemensektor dient nog veel marketingwijsheid op te doen. Rudi De Kerpel pleit voor een drastische verhoging van de heffing bij de kwekers voor de kollektieve promotie van het produkt. Vlaamse kwekers betalen door de band 5000 frank voor het promotiebudget, Nederlandse kwekers 100.000 frank en meer. Bloemenbureau Holland heeft een strijdkas van 400 miljoen frank, de Vlam 30 miljoen.

RUDI DE KERPEL (DE KERPEL EXPORT) “Flowers from Belgium krast in je oren, Flowers from Flanders iswelluidend. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content