VITAMIENTJES VOOR DE SUPERMARKT
Een klein gamma voedingssupplementen leek de natuurvoedingswinkels maar niks. Dus introduceerde Peter Vercaemst van Biover het concept van de natuurlijke voedingssupplementen bij de warenhuizen.
Voor Peter Vercaemst was het al heel vroeg duidelijk: hij moest en zou zelf een zaak opstarten, want de familietraditie stuwde hem in die richting. Alleen: de sector van dierlijke kernvoeders waarin de familie actief was, boeide hem niet. Dus richtte hij de nv Biover op, gespecialiseerd in voedingssupplementen.
“Omdat ik zelf veel sportte, voelde ik dat daar een markt open lag. Die hebben we verder geëxploiteerd. Vandaag maken we ongeveer 200 gezondheidsbevorderende producten voor alle leeftijdscategorieën: een twintigtal vitamines en plantenextracten in capsulevorm, een vijftigtal vloeibare plantenextracten en een sportersgamma met een dozijn producten. Sinds kort hebben we ons gamma uitgebreid met een lijn lichaamsverzorgingsproducten, massage-oliën en crèmes onder het merk Bo.”
De Brugse hoofdzetel werkt het concept en de samenstelling van de producten uit, bepaalde grondstoffen worden gewonnen bij een Franse dochter. “Biover voldoet aan de Iso 9001-kwaliteitsnorm,” zegt Vercaemst. “Dat is belangrijk, omdat we daarmee bewijzen dat onze voedingssupplementen wetenschappelijk op punt staan.” Overigens kan een bedrijf niet zomaar vitamines of plantenextracten op de markt brengen. Elk middeltje moet een homologatieprocedure doorworstelen, want het wordt geanalyseerd en genotificeerd. Wat voor een bedrijf als Biover meteen een investering van 750.000 frank vergt.
De grootste afzetmarkt van Biover ligt in de natuurvoedingswinkels en de grootdistributie, veel minder in de apotheken. Twaalf jaar geleden introduceerde zaakvoerder Peter Vercaemst drie vitamineproducten in de warenhuizen. Op die steen heeft hij sindsdien verder gebouwd. “Dat was onze enige keuze,” blikt hij terug. “Met ons beperkt gamma konden we nooit bij de detailhandels in natuurvoeding aankloppen. Die lieten ons steevast weten dat ze voor drie producten niet van leverancier wilden veranderen.” Dus stapte Vercaemst naar winkels die dergelijke producten nog niet in de rekken hadden. Biover-producten zijn ook verkrijgbaar in verschillende apotheken. “Toch voeren we daar geen actieve prospectie,” zegt Vercaemst, “omdat we ons verder willen toespitsen op de grootdistributie en de natuurvoedingsspecialisten.”
Sinds twee jaar heeft Biover ook private label-activiteiten ontwikkeld. Ongeveer 10% van de productie gaat in de rekken als merkproducten van binnen- of buitenlandse grootdistributeurs. In 1998 mikt Biover op een omzet van 150 miljoen frank. Vercaemst ontwaart nog ruimte voor zijn producten op de Belgische markt, maar sinds 1990 voert zijn bedrijf ook 40 procent van zijn productie uit naar natuurvoedingswinkels in Nederland en Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, Spanje of Portugal. In 1998 hoopt Biover ook in Engeland en Italië voet aan de grond te krijgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier