Vincent Lefere (59) schakelt over van bier op jenever
Is: algemeen directeur van wijnhandel Albert Kint
Vrije tijd: joggen, wandelen met zijn vrouw aan zee, lezen
In februari 2009 kocht graanstokerij Filliers de drankenhandel en jeneverstoker Albert Kint uit Waregem. Wortegemsen is het succesproduct uit Waregem, maar Albert Kint was al enkele jaren verlieslatend. Aan het roer kwam Vincent Lefere, een AB InBev-boy. Vincent Lefere werd binnengeloodst via ook al een AB InBev-boy, Erwin Van Gansbeke, de vroegere rechterhand van de voormalige directeur strategie Ignace Van Doorselaere, genomineerd voor de Manager van het Jaar 2009 en gedelegeerd bestuurder bij Van de Velde.
U komt van een wereldbedrijf in bier en vertrok naar een kmo in sterke drank. Geen cultuurschok?
VINCENT LEFERE. “Ik werkte van 1990 tot april 2006 bij AB InBev. De laatste acht jaar was ik landendirecteur in drie landen in Midden-Europa. Managers bij grote bedrijven zoals AB InBev hebben vaak een vrij arrogante houding ten aanzien van kmo’s. De voorbije jaren heb ik de wereld van de kleine bedrijven ontdekt. Ik had niet gedacht dat het zo passioneel zou zijn. Ik sta nu in de frontlijn. Ik heb rechtstreeks contact met de klanten en de leveranciers. Bij AB InBev was ik de algemene directeur en had ik medewerkers voor alles en nog wat. Nu zie ik heel snel de impact van de beslissingen, bij een groot concern als AB InBev was dat anders. Ik amuseer me hier.”
Hoe verwerkte u de overname van Albert Kint? Het bedrijf maakte al enkele jaren verlies?
“Toen ik bij AB InBev wegging, heb ik me in de markt geplaatst als turn-aroundmanager. Ik leid bedrijven in een moeilijke fase. De problemen van Albert Kint hingen vooral samen met de strategische keuze van de vorige directie. De belangrijkste activiteit van de onderneming is de handel in wijnen en sterke dranken. De productie van de citroenjenever Wortegemsen is verschoven naar Bachte-Maria-Leerne, bij Filliers. In Waregem hebben we ons weer geconcentreerd op de kernactiviteit, de wijnhandel. De vorige directie wou absoluut een aantal merken in de markt zetten, maar als kmo heb je daarvoor de middelen niet. Albert Kint greep dus terug naar de distributie aan de groothandel en de regionale wijnhandel van producten waarvan het meestal de exclusieve verdeling heeft in België. Voor een wijnhandelaar is het heel belangrijk dat hij exclusieve wijnen aan zijn klanten kan aanbieden.”
Maar 2009 was, met de recessie, wellicht een spelbreker?
“Nee. Het resultaat vóór rentelasten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen, dus de ebidtda, was voor de eerste keer in lange jaren weer positief. We hebben onze kosten sterk kunnen drukken. Ja, ja, ik heb iets geleerd van de methoden van de Brazilianen bij AB InBev ( lacht). En we hebben ook onze verkoopploeg versterkt. De driekoppige ploeg wordt geleid door de voormalige eigenaar van Wijnhandel Le Fevre in Moeskroen. Die handel hebben wij gekocht. Ondanks de recessie gingen we er dus op vooruit. Maar we hebben die uiteraard wél gevoeld. Er is de verschuiving naar de goedkopere merken. Cava in plaats van champagne. En het agressieve prijzenbeleid van de warenhuizen tijdens het jaareinde deed echt wel pijn. De maanden november en december zijn onze topmaanden. Dan boekt onze sector een derde van de jaaromzet. De supermarkten verkochten een fles champagne voor negen euro. In de horeca werd die opgediend in plaats van de onze. Wij verdelen het merk Jacquesson, een van de champagnes in de top zes.
W.R.
Nu zie ik heel snel de impact van de beslissingen, bij een groot concern als AB InBev was dat anders.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier