Vier fases om globaal te gaan

© Getty Images

Tijdens een live-evenement in Antwerpen stelden de technologiefederatie Agoria en het onderzoekscentrum Sirris vorige week het Expansion Playbook voor, dat ze maakten met de Vlaamse overheid en het Europese fonds EFRO. Volgens het Expansion Playbook ¬ opgesteld in het Nederlands ¬ kunnen bedrijven zich in vier fases bevinden. Voor elke fase is een andere aanpak aangewezen, om efficiënt te internationaliseren.

1 Pre-internationaal: piepjonge bedrijven, nog zonder internationale strategie, met wel al een ad-hocverkoop in het buitenland.

2 Initiële tractie: internationale klanten volgen naar andere landen, de eerste stappen doen naar een partnernetwerk, eerste ervaring met indirecte verkoop.

3 Scaling-up: markten kiezen op basis van data, al meerdere types partners, in de fase van durfkapitaal.

4 Scaling out: een of meer filialen in het buitenland, het indirecte partnerkanaal blijft behouden, bij voldoende marktaandeel wordt het bedrijf een overnameprooi.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content