Verzekeraars failliete touroperators moeten door COVID geannuleerde pakketreizen vergoeden
De verzekeraars van failliete reisorganisatoren moeten klanten die tijdens de coronapandemie pakketreizen hebben geannuleerd, terugbetalen. Dat heeft het Europees Hof van Justitie maandag geoordeeld in een arrest.
De zaak draait rond Oostenrijkers en Belgen die in 2020 pakketreizen naar Gran Canaria en de Dominicaanse Republiek hadden geboekt via een touroperator. De klanten annuleerden die reizen vanwege de “onvermijdbare en uitzonderlijke omstandigheden” die de coronapandemie teweegbracht. Normaal gezien wordt de vakantie dan terugbetaald, maar de reisorganisatoren waar de vakanties werden geboekt, gingen failliet.
De verzekeraars van de touroperators weigerden vervolgens in te staan voor de terugbetaling. Zij redeneerden dat ze enkel verantwoordelijk konden worden gesteld voor reizen die geannuleerd moeten worden omdat het reisagentschap failliet gaat, en niet wanneer klanten zelf hun reis annuleren. Misnoegde reizigers trokken naar rechtbanken in ons land en Oostenrijk, die de vraag doorspeelden aan het Europees Hof van Justitie.
Duidelijke richtlijnen
Het Hof is het niet eens met de verzekeraars, blijkt maandag uit een arrest. De rechters zien geen enkele reden waarom reizigers die hun reis annuleerden vanwege de coronapandemie anders behandeld zouden moeten worden dan klanten die niet op reis konden omdat de touroperator failliet ging.
Het EU-Hof verwijst daarvoor naar de Europese richtlijn over pakketreizen, die duidelijk stelt dat reizigers recht hebben op een volledige terugbetaling wanneer reizen geannuleerd worden door “onvermijdbare en uitzonderlijke omstandigheden”. Als dat recht niet wordt toegepast wanneer de touroperator nadien failliet gaat, wordt het uitgehold, zegt het Hof in het arrest.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier