VERSE GARNAAL, VERSE PRIJZEN
De drie Belgische vissershavens zijn in ’95 weer achteruitgegaan. Maar in Nieuwpoort heeft men nog reden om te lachen : de garnaal werd er vorig jaar 11 frank per kilogram duurder.
Het gaat slecht met de Belgische visserij. Vorig jaar is de besomming jargon voor de gerealizeerde omzet in de drie vissershavens weer gedaald. Nieuwpoort ging met een drietal procent achteruit, Oostende met ruim 9 %. Zeebrugge deed het officieel beter, maar dat komt vooral door het feit dat het de eigen handel meetelt. “Wanneer het enkel de in Zeebrugge aanmerende boten zou tellen, zag dat cijfer er ook niet zo goed uit,” zegt Gerard Hovaere, direkteur van de Nieuwpoortse vismijn.
Wat de garnaalvangst betreft, ging het nog slechter : -22 %. Maar in Nieuwpoort moest men slechts 3 % inleveren : van 46 ton in ’94 naar 44,5 ton in ’95. Bovendien steeg de omzet voor garnaal er van 6,7 miljoen naar 7 miljoen frank. Dat betekent dat de garnaal in Nieuwpoort gemiddeld per kilogram 11 frank hoger noteerde, van 147 naar 158 frank. “De Nieuwpoortse garnaal is van hoge kwaliteit,” verklaart Gerard Hovaere. “Hij wordt enkel door de winkel gekocht voor verse verkoop. In tegenstelling tot Zeebrugge en Oostende waar men garnaal verkoopt die voor bereidingen en diepvries wordt gebruikt.” Oorzaak van dit verschil : de Nieuwpoortse garnaalvissers varen ‘s avonds uit en keren ‘s morgens om acht uur terug. In de andere havens blijven de garnaalvissers meer dan eens twee tot drie dagen op zee. Dat komt de versheid natuurlijk niet ten goede.
Nieuwpoort telt nog drie kustvissers, dat zijn kleine boten die naast de garnaalvangst in het voorjaar op tong vissen wanneer de tong naar de kust komt om kuit te schieten. In ’95 verloor Nieuwpoort nog een boot, die verkocht werd aan een Zeebrugse reder.
“De drie resterende zijn echter goede, specifieke garnaalvaartuigen,” zegt Gerard Hovaere. “Ik denk dat in die niche nog toekomst zit.”
Hovaere is ook voor Nieuwpoort in zijn geheel (822 ton vis, goed voor 96,5 miljoen frank) positief. “Ik denk dat we in ’95 ons dieptepunt hebben bereikt,” zegt hij. “Van de drie havens zijn wij het hardst getroffen door het wegvallen van vaartuigen die gebruik hebben gemaakt van de slopingspremie. In ’96 bestaat dat systeem echter niet meer, waardoor de prijzen van tweedehandsvaartuigen zullen zakken. Tot nu toe was men immers beter af met slopen dan met verkopen. Nu zullen er misschien nieuwe reders aangetrokken kunnen worden.”
NIEUWPOORTSE GARNAAL Lichtpunt in achteruitgaande markt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier