Verlies van groot contract deed ook goed
Alexander Dewulf, CEO van Siemens Business Services (SBS), probeert van zijn veldwerkers echte ondernemers te maken. “Een technicus bij de klant moet zelf beslissen of hij dat extrawerkje er nog bij doet.”
Er zijn gemakkelijker momenten om de topjob te krijgen dan na het verlies van uw belangrijkste klant. Maar een optimist als gedelegeerd bestuurder Alexander Dewulf (48) van Siemens Business Services (SBS) ziet daarvan ook het goede in. “Het was enorm positief om die mensen na vijf jaar bij het ministerie van de Vlaamse gemeenschap terug te krijgen. Ze hebben onze organisatie nieuwe energie gegeven,” zegt hij. Het verlies van het contract maakte ook nieuwe middelen vrij. “We hadden ons vijf jaar op de Vlaamse gemeenschap geconcentreerd, we hadden voor een stukje de markt verwaarloosd.”
In Duitsland is nog niet bekendgemaakt of er nu al dan niet een partner moet komen voor SBS. Maar Siemens Belux heeft er niet op gewacht om te beslissen naar nieuwe kantoren op het Erasmus Business Park in Anderlecht te verhuizen. Voor Alexander Dewulf heeft het weinig belang. Zowat een kwart van zijn tijd besteedt hij aan het bezoeken van nieuwe klanten met zijn accountmanagers. In een doorsnee week zitten ook drie avonden met events, seminaries of diners met klanten. Hij is bestuurslid van Agoria ICT, maar ook van Voka Halle-Vilvoorde “Daar leer je de problemen van de KMO’s kennen, daar hoor je wat de tendensen zijn.”
Als CEO moet hij de dagelijkse promotor van zijn bedrijf zijn, vindt hij, maar ook de strategische marketeer. “Welke competenties gaan we uitbreiden? Welke kansen volgen we op?” Tussen augustus en september 2004 heeft hij de helft van zijn 500 medewerkers gezien in ontbijtsessies. “In een dienstenorganisatie moeten uw medewerkers de dragers zijn van de strategie, elke dag. Vandaar dat ik veel tijd stop in communicatie.” Hij begint met een nieuwe reeks ontbijtsessies om af te tasten wat er met de input van de vorige is gebeurd. “Al 280 inschrijvingen, op vrijwillige basis,” glundert de voormalige militair en supporter van Club Brugge.
Tegelijk zoekt hij middelen om de kosten van de dienstverlening te verminderen. Hij voegt servicelijnen samen en levert meer diensten vanop afstand, vanuit het nieuwe managementcentrum in Huizingen. Dewulf kreeg het fiat voor bijkomende investeringen in het verkoopteam. Het orderboekje van SBS lag eind september 2004 op 189 miljoen euro. Dat was meer dan de omzet in het boekjaar 2004. En er zijn mooie contracten: de outsourcing bij Daikin en Eurocontrol (met Getronics) of het wereldwijde supportcontract voor de internationale vertegenwoordigingen van de Europese Commissie.
Tussen augustus en september 2004 heeft hij de helft van zijn 500 medewerkers gezien in ontbijtsessies.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier