VERLAAGD TARIEF ACHTERHAALD ?
In zijn voorstel tot verruiming van de coöperatieve idee en dynamisering van de Nationale Raad voor de Coöperatie houdt het NCMV vast aan het verlaagd belastingtarief en andere fiscale voordelen. Maar is zo’n gunstregime niet gedoemd om te verdwijnen ? Immers, in het raam van de (Europese) fiscale harmonisering wijzen vele specialisten op het gelijkheidsbeginsel om het verlaagd belastingtarief definitief te begraven. In het Ruding-rapport van maart ’92 stelde een Europese Raad der Wijzen een gemeenschappelijk minimumtarief van 30 % in de vennootschapsbelasting voor. Tegelijk sprak het comité zich uit voor de geleidelijke afschaffing van gunstmaatregelen die voordelen verlenen in de vorm van een toegeving op de belastbare grondslag. Naast het verlaagde tarief komen hiermee ook de investeringsaftrek en de coördinatiecentra op de helling. Omwille van de transparantie geeft de Europese denktank de voorkeur aan rechtstreekse subsidies.
Ook in eigen land pleitten een aantal instellingen voor de afschaffing van het verminderd belastingtarief voor kmo’s VEV-blauwdruk, Hoge Raad voor Financiën en het SP-rapport onder leiding van Lieven Denys, VUB-docent en senior partner van het belastingadvieskantoor KPMG Tiberghien & Co.
Het NCMV mag dan wel zeggen de Nationale Raad voor de Coöperatie te willen dynamiseren, het onder de aandacht brengen van het gunstregime voor erkende cv’s en het voorstel tot verruimde toepassing ervan zouden in het licht van het voorgaande het hele vehikel wel eens kunnen dynamiteren. Secretaris-generaal Kris Peeters repliceert : “Tijdens alle begrotingsdiscussies zijn de fiscale voordelen van de erkende cv’s nooit in vraag gesteld. Nu al doen heel wat commerciële instanties zoals apothekers, agrarische bedrijven en financiële instellingen een beroep op deze vennootschapsvorm. Als grote commerciële organisaties als Multipharma (van socialistischen huize), Arco (de holding uit ACW-hoek) en vele zuivelcoöperaties de vruchten van dat gunstig stelsel mogen plukken, waarom dan ook niet de samenwerkingsverbanden van kleine zelfstandige ondernemers ?”
Intussen werkt EU-commissaris Mario Monti wél aan een fiscale gedragscode, en stelt zelfs Jean-Claude Juncker, premier van Luxemburg (momenteel voorzitter van de Europese Unie), de wildgroei van fiscale gunstregimes in vraag (zie Trends, 24 april ’97). Peeters : “De Europese Commissie mag niet warm en koud tegelijk blazen. Enerzijds denkt ze eraan het verlaagd tarief af te schaffen. Anderzijds wil ze specifieke maatregelen voor de autofinanciering van kmo’s. Men vergeet dat de financiële kosten voor kleine ondernemingen relatief veel hoger liggen dan voor hun grote broers. Daarom vinden wij conform het draagkrachtprincipe het verlaagd tarief als ondersteuning van de autofinanciering verantwoord. Bovendien is het een middel om winsten níet uit te keren maar in de onderneming te houden, aangezien het voordeel verdwijnt als je meer dan 13 % van het kapitaal als dividend uitkeert.”
EN DE COÖRDINATIECENTRA DAN ?
Kris Peeters : “We beseffen dat ons nieuwe voorstel de schatkist geld zal kosten, maar het zal de zelfstandige ondernemers helpen te overleven in de 21ste eeuw, wat op zijn beurt voor de nodige belastingopbrengsten én tewerkstelling zal zorgen.”
Ten slotte vraagt de secretaris-generaal wat “eerlijkheid” wanneer men het verlaagd tarief onder vuur neemt. “Nee, we hebben de kosten van ons voorstel niet berekend. Maar wat verdienen de grote ondernemingen niet aan de coördinatiecentra ? Daar kan of wil niemand een antwoord op geven. Dát regime kost de overheid vele miljarden franken per jaar. Dank zij de cost-plus regel hoeven deze vennootschappen samen goed voor één vierde van alle winsten in dit land bijna geen belasting te betalen. Daartegenover zijn de fiscale voordelen van de cv peanuts.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier