VERKOPEN EN VERHUREN
De Liebaert-bouwgroep haalt een half miljard frank omzet met staalbouw en verhuur van bedrijfsgebouwen op maat, vooral aan toeleveranciers van Ford Genk.
Staalbouwer Bert Liebaert (46 j.) en zijn echtgenote Conny Goderis hebben vorig jaar de kaap van het half miljard frank omzet gehaald met hun drie bedrijven : Liebaert Staalbouw (459 miljoen omzet), Liebaert Invest (29 miljoen) en Befima (32 miljoen). De groep stelt 73 mensen tewerk, 62 in Houthalen en 11 bij Befima, een bedrijf in Genk dat in ’95 werd overgenomen.
Bert Liebaert heeft zijn sporen verdiend in de bouwsector : hij deed ervaring op bij de CFE-groep, dan kocht hij zich in met partners in een Tiens bouwbedrijf, maar de slappe bouwconjunctuur deed hem uitwijken naar Ivoorkust. Gedurende vijf jaar bouwde hij in dat Afrikaans land appartementen, en verkocht of verhuurde die, vooral aan Europese kaderleden. In het begin van de jaren ’80 sloeg de crisis er hard toe. Terug in België werkte hij bij de Limburgse bedrijvenbouwers Mathieu Gijbels en Fal. Onmiddellijk een eigen bedrijf starten, kon niet na zijn Afrikaans avontuur. Al zijn centen zaten vast in appartementen in Abidjan. “Geleidelijk aan kon ik die appartementen verkopen,” zegt Bert Liebaert. In ’87 begon Liebaert opnieuw in Houthalen, met slechts enkele medewerkers, met 6 miljoen frank eigen middelen, 4 miljoen van Investco en 20 miljoen investeringskrediet van de Kredietbank. Sinds ’89 is hij 100 % eigenaar. Liebaert Staalbouw maakt gebouwen sleutel-op-de-deur voor kmo’s en multinationals. Recentste contract : 26.000 m² opslagplaatsen voor Katoennatie in Genk. Met de verwachte cashflow (46,5 miljoen in ’96) en bankleningen hoopt Liebaert van ’97 tot ’99 120 miljoen frank te investeren, onder meer in productie-uitbreiding.
Liebaert Invest bouwt, verhuurt of verkoopt bedrijfsgebouwen op maat. “Ik kon goede contracten op langere termijn afsluiten,” zegt Bert Liebaert. “Daarom mik ik nu vooral op verhuren. Zo kwam ik bij Ford Genk terecht, want de helft van mijn huurders zijn multinationale Ford-toeleveranciers.” Het risico vindt hij eerder gespreid : “Sommige huurders werken ook voor andere autoconstructeurs. Peter Heller, algemeen directeur van Ford Genk, moedigt dat zelf aan. Ik kwam voor hem als geroepen. Door te zorgen voor onderdak voor zijn toeleveraars draag ik bij aan de uitbouw van zijn verankeringseiland ( nvdr zie Trends 6 maart ’97).”
BERT LIEBAERT EN CONNY GODERIS (LIEBAERT STAALBOUW) Dragen bij aan de uitbouw van het verankeringseiland rond Ford Genk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier