Verkoop x 3, personeel x 2

De generische geneesmiddelen zitten in de lift. Daarvan kan ook de Belgische tak van de Duitse multinational Ratiopharm profiteren. Onder managing director Udo Meurle verdriedubbelde de verkoop.

Toen Udo Meurle (41) een jaar geleden in zijn Brusselse kantoor begon, was hij ambitieus. Ratiopharm moest in België de derde belangrijkste speler worden op de markt van generische geneesmiddelen. Een opdracht waar zijn voorgangers niet in slaagden: Ratiopharm bleef in België de nummer zes en moest lokale spelers laten voorgaan in de pikorde van generiekproducenten. Een jaar na zijn overstap blijkt Meurle razend enthousiast. “We hebben onze verkoop verdriedubbeld en sinds het laatste kwartaal zijn we de nummer vijf op de markt.”

Niet alleen de omzet ging de hoogte in, maar ook het personeelsbestand verdubbelde van 24 werknemers naar 49. “Ik ben een gelukkig man,” zegt Meurle. “Het was voor iedereen een jaar van hard werken, maar onze groeistrategie lijkt te werken. Het moeilijkste was om de werknemers te overtuigen dat zij de geschikte ploeg vormden om onze doelstellingen te halen.”

Generische geneesmiddelen doen het steeds beter in België. Dat bleek onlangs nog uit een studie van de Christelijke Mutualiteiten. “Dokters zien nu dat generieken en innovatie geen aartsvijanden zijn,” zegt Meurle. “Onze goedkopere geneesmiddelen leveren besparingen op in het overheidsbudget voor geneesmiddelen, zodat er weer geld is voor nieuwe innovatieve geneesmiddelen.” Niet dat de groeiruimte voor generieken er zonder slag of stoot kwam. Zo denkt Meurle met gemengde gevoelens terug aan de problemen met de cholesterolverlager Simvastatine. Dat middel benadeelde de generiekproducenten een jaar lang tegenover Merck Sharp & Dohme, dat zelfs zijn markt voor Zocor wist uit te breiden. “We probeerden vooral via Febelgen een dialoog met de overheid gaande te houden. We zijn tevreden met de uiteindelijke regeling die nu uit de bus is gekomen,” aldus de Duitse topman.

Niet alleen Meurle glimlacht, ook het hoofdkwartier in Ulm is tevreden. Over de groei die het Belgische filiaal vorig jaar realiseerde, maar ook over de nieuwe commerciële aanpak. “We hebben nu intern het imago van een dynamische groeier. Onze houding tegenover de artsen en apothekers geldt als een voorbeeld. Wij geven niet alleen wetenschappelijke ondersteuning, maar bieden hun ook advies over hun personeelsbeleid, hun belastingaangifte en de diensten achter hun business.”

En dat succes moet volgend jaar een vervolg krijgen. Ratiopharm plant in België de lancering van zo’n twintig nieuwe producten. Meurle wil ook de productiviteit van zijn mensen nog optimaliseren. “Ze doen het schitterend,” zegt hij. “Maar snel groeien, betekent ook voldoende tijd geven aan je mensen om de optimale structuur te vinden.” Meurle is blij met zijn stek in Brussel. Of er elders een nieuwe uitdaging in het verschiet ligt? “Neen, mijn missie is hier nog niet voorbij. Ik zal pas vertrekken als we nummer drie op de markt zijn.”

R.B.

Ratiopharm plant in België de lancering van zo’n twintig nieuwe producten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content