Verjaardagsmanie
De eerste evenementiële creatie van dit jaar brengt hulde aan 25 jaar vakmanschap: Giorgio Armani lanceert Mania. Een geur die sterk op de meester lijkt, meent Jacques Cavalier, de neus die het parfum samenstelde. En meteen is Mania de eerste belangrijke geur van het jaar 2000.
Het silhouet van het flesje was al bijna klaar, toen Giorgio Armani (65) achttien maanden geleden de opdracht gaf aan Jacques Cavalier, maker van onder andere Poème (Lancôme) en L’Eau d’Issey (Issey Miyake), om een nieuw parfum te ontwerpen.
De designer van de flacon, Fabien Baron, mocht eerder al zijn talenten demonstreren voor het beroemde, Milanese modehuis dat vandaag 25 jaar creativiteit van de oprichter herdenkt.
Guggenheim
Een retrospectieve in het Guggenheim-museum in New York wordt deze herfst het hoogtepunt van dit jubileumjaar. Deze hulde in een vooraanstaande tempel van hedendaagse kunst bewijst hoe Giorgio Armani zijn onuitwisbare stempel drukte op het modebeeld van de voorbije kwart eeuw. En te oordelen naar de drukke en vele activiteiten is het laatste woord in dit verhaal nog lang niet gevallen.
Cavalier is niet aan zijn proefstuk toe met Armani. Hij bedacht immers de formule voor Acqua di Gió in 1995. Het Mania-flesje met zijn langgerekte of ovalen lijn – naargelang de invalshoek – staat symbool voor het hedendaagse vernuft van de Italiaanse couturier. En ook de geur zelf hoeft niet onder te doen. Integendeel. Geur en flacon strijden met elkaar om de eer… en terecht.
Parfumneus Jacques Cavalier is al geruime tijd verbonden aan Firmenich en kreeg deze keer dus de opdracht een parfum samen te stellen dat hulde brengt aan Armani. “Ik streef ernaar het parfum een absolute elegantie mee te geven, maar tegelijk een zeker minimalisme suggereren, de oprechtheid en zuiverheid van de essenties vertalen en sensualiteit hoogtij laten vieren”, aldus Cavalier. Een moeilijke opgave, vooral omdat een parfum op een vrouwenhuid allesbehalve zichtbaar, tastbaar en vatbaar is. Het beroep van parfummaker heeft nu eenmaal weinig binding met rationaliteit.
Cavalier baseerde zich op één kerngedachte, één grondnoot: mirre voor een parfum en een eau de parfum.
“Tot nog toe werd mirre nauwelijks gebruikt in de parfumwereld,” merkt hij op. “Het roept een mystieke, haast esoterische sfeer bij me op, een geur die tegelijk diepere emoties, discretie en sensualiteit suggereert.” Deze nieuwe creatie voor Giorgio Armani sluit aan op de gemene deler van alle voorgaande geuren van het merk: frisheid. Een erg vage term, maar een neus spreekt nu eenmaal een taal van gevoelens, niet van woorden. Geuren laten zich moeilijk in het strakke keurslijf van onze taal vatten.
Cavalier schuift zichzelf met genoegen naar de achtergrond voor Armani, een man die hij “bewondert”. “Ik ben slechts een acteur,” benadrukt hij. “Wanneer mijn werk erop zit, geef ik het parfum uit handen.” Jacques Cavalier, een naam die veel respect afdwingt in het vak, werd geboren in de hoofdstad van de parfumwereld, het Franse Grasse. Zijn vader zat toen al in het vak. Cavalier vat zijn beroep bijzonder ernstig op: “Al minstens twintig jaar oefen ik mezelf in het herkennen van mineraalwaters. Met diverse moleculen slaag ik er zelfs in de geur van water na te bootsen in het lab”. Niet zo verwonderlijk dus dat onze man niet minder dan 4000 geuren herkent in steeds meer uiteenlopende registers. “En als ik me vergis, dan gaat het doorgaans om geuren die voor anderen bijzonder evident zijn.” Mania zal ongetwijfeld heel wat vrouwen weten te bekoren, terwijl die vrouwen op hun beurt vele mannen bekoren. Dat is althans de mening van de vakpers.
Communicatie tussen de seksen
“Een parfum schept een gevoel van welzijn,” legt Cavalier uit. “En dat welzijn beïnvloedt het gedrag, een gedrag dat communicatie bevordert, ook tussen mannen en vrouwen.”
Vele dames zullen niét kunnen weerstaan aan deze nieuwe geur. Toch waarschuwt Cavalier: “Net zoals voor elk parfum, moet u Mania eerst op uw arm proberen. Wacht tien minuten vóór u beslist of u het parfum wel of niet koopt. Bevalt de geur u na tien minuten en voelt u het behaaglijke welzijn waarvan ik net sprak, dan maakt u de juiste keuze.” Zoals het een discreet parfumier betaamt, weigert Cavalier te onthullen of hij nu al werkt aan een mannelijke versie van Mania.
Tot nog toe bracht Armani zijn parfums zowel in een vrouwelijke als in een mannelijke uitvoering. In 1982 lanceerde hij Giorgio Armani pour Femme en in 1984 bracht hij Giorgio Armani pour Homme uit. Na het parfum Gió in 1992, volgde Acqua di Gió pour Femme in 1995 en Acqua di Gió pour Homme in 1996. Een jaar later werden de ondeugende flesjes She en He van Emporio Armani samen op de markt gebracht. En met Mania zijn nu dus eerst de dames aan de beurt.
Het nieuwe parfum Mania bestaat uit zo’n 25 bestanddelen, waaronder mirre uit het sultanaat Oman die de hoofdtoon bepaalt. Maar Cavalier mengde dit bestanddeel ook met muskus, saffraan, houttonen, kruiden, vanille, iris, bergamot, oranjebloesem, muskaat en andere kruidnagels.
serge vanmaercke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier