VERFRISSEND VLAAMS ONDERNEMEN
Trends heeft de voorbije weken enkele verfrissende Vlaamse ondernemingen voorgesteld. Per provincie selecteerden we bedrijven die uitblinken in duurzaamheid, innovatie en export. Daaruit kwamen de volgende winnaars: Biobest uit Westerlo (duurzaam), Medec Benelux uit Aalst (export) en Proviron uit Hemiksem (innovatie).
DUURZAAM: BIOBEST – GEZONDHEID IS RECESSIEBESTENDIG
Biobest produceert hommels voor de biologische bevruchting van gewassen en kweekt insecten, mijten, bacteriën, schimmels en virussen die gewassen op een biologische manier beschermen tegen ziektes en parasieten. Biobest telt 350 medewerkers en heeft, naast het hoofdkantoor in Westerlo, vestigingen in de Verenigde Staten, Canada, Mexico, Marokko, Argentinië, Frankrijk, Turkije, Spanje, Israël en China.
“Deze prijs bevestigt eens te meer hoe duurzaam onze producten zijn”, zegt CEO Jean-Marc Vandoorne. “Wij kunnen gewassen telen op een natuurlijke manier, zonder hormonale bevruchting en chemische pesticiden. Telers krijgen een hoger rendement en consumenten gezonder voedsel op hun bord.”
Houden consumenten in recessiegevoelige tijden niet de vinger op de knip, ook voor gezondheid?
JEAN-MARC VANDOORNE. “Niet echt. Onze branche is vrij conjunctuurbestendig. Niet dat onze klanten de crisis niet voelen, maar onze producten voegen zo veel waarde toe dat daarop niet wordt bespaard. Wij zetten onze sterke groei de komende jaren voort. Met onze bestaande producten kunnen we nieuwe geografische markten aanboren: vanuit onze vestiging in Argentinië bewerken we de rest van Latijns-Amerika en ook in China beginnen we.”
Maar groeien kan alleen door innovatie?
VANDOORNE. “Absoluut. We ontwikkelden onlangs een gepatenteerde productiemethode voor een zeer efficiënte mijt. Die opent de deur naar nieuwe teelten, bijvoorbeeld die van rozen. We lanceerden ook een systeem waarbij we minder beestjes, maar meer voedsel inzetten, wat het proces minder arbeidsintensief en logistiek gemakkelijker maakt. En dan zijn er nog onze Flying Doctors, een technologie waarbij hommels die uit hun nest naar buiten vliegen, passeren door een gang gevuld met biopesticiden. Het product blijft automatisch aan hun lichaam kleven en wordt door de hommels rechtstreeks achtergelaten op de bloem.” KE
EXPORT: MEDEC BENELUX – WERELDWIJDE OPERATIES
Vanuit Aalst ontwikkelt en produceert Medec Benelux apparatuur voor anesthesie en beademing van patiënten tijdens operaties. Die wordt uitgevoerd naar 96 landen, verspreid over de hele wereld. Met succes. Medec Benelux verdubbelde zijn omzet, winst en personeel in twee jaar. “Voor de volgende vijf jaar verwachten we weer een verdubbeling, misschien zelfs een verdrievoudiging van de omzet”, zegt algemeen directeur Kristof Braem.
Heeft u in Vlaanderen nog voldoende ruimte voor die groei?
KRISTOF BRAEM. “We verhuisden onlangs onze productie, kantoren, magazijn en showroom naar een gloednieuw pand in Aalst. Het is zeven keer groter dan ons vorige gebouw en staat op een terrein van 20.000 vierkante meter. We zijn voorzien op meer groei.”
Explosief groeien in recessietijden. Het kan?
BRAEM. “De crisis speelt misschien zelfs in ons voordeel, want mensen worden prijsbewuster. Vroeger wilde men, zeker in Europa, niet verder kijken dan de bekende merken. Nu wordt prijs-kwaliteitverhouding wel een argument, wat deuren opent voor ons. Als kmo kunnen wij kwaliteit leveren tegen scherpere prijzen dan de grote multinationals.”
Hoe zit het met nieuwe producten?
BRAEM. “Tot voor kort waren wij alleen specialist in anesthesie- en beademingsapparatuur voor het operatiekwartier. Zopas hebben we ons productgamma uitgebreid met ventilatoren voor de beademing op de afdeling intensieve zorg. Daarmee richten we ons op een nieuwe doelgroep, die we wel kunnen bewerken via ons bestaande distributienetwerk. Ik voorspel dat we ook in die markt potten gaan breken.” KE
INNOVATIE: PROVIRON – INNOVATIEGEDREVEN MARKTLEIDER
Proviron ontwikkelt en produceert chemicaliën die voornamelijk hun weg vinden naar nichemarkten. Ondanks de recessie bleef het bedrijf uit Hemiksem investeren in onderzoek en ontwikkeling. “Onze producten zijn het resultaat van een voortdurende zoektocht naar duurzame vernieuwing”, zegt Wim Michiels, die samen met zijn broer Mark het bedrijf leidt. De innovatiedrang levert hem naast een markleiderspositie ook een gouden medaille in de categorie ‘innovatie’ op.
“Deze overwinning is vooral een pluim op de hoed van al onze medewerkers. En dat gaat heel breed: van de verkoper die een opportuniteit aanvoelt, over de onderzoeker die een oplossing ontwikkelt tot de logistiek verantwoordelijke. Bovendien is de overwinning een erkenning van volhouden. Want een nieuwe oplossing voor een uitdaging echt in de markt krijgen, vergt jarenlange doorzetting. We zijn volop bezig met de internationalisering van onze bestaande producten, bijvoorbeeld weekmakers — stoffen die kunststoffen elastisch maken — en toepassingen voor het ontvriezen.”
Is de recessie voor Proviron voorbij?
WIM MICHIELS. “We hebben de crisis echt wel gevoeld. We zijn erg voorzichtig geweest met onze uitgaven, maar we zijn een innovatief bedrijf. En dus zijn we voortdurend blijven investeren in onderzoek. Veel analisten zijn ervan overtuigd dat het weer wat beter gaat. Wij gaan mee in het verhaal en breiden onze productiecapaciteit uit in België en de VS.” RVE
WOLFGANG RIEPL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier