VERANKERING

BASIS VOOR EXPORT.

Met de oprichting van Inoxco Asia zet Gillain & Co opnieuw voorzichtige stappen op de exportmarkt. Gedelegeerd bestuurder Guy Gillain : “Eind jaren tachtig realiseerden we meer dan de helft van onze omzet (zo’n half miljard frank) in het buitenland. Overal ter wereld zonder enige strategische coherentie verkochten we zelfgemaakte machines voor de voedingsindustrie en de farmaceutische nijverheid. Ze bouwden we bierinstallaties in China (Zuhai, Zhu Jiang en Xiamen) en Rusland ( De Koninck), een kaasfabriek in Korea en een geneesmiddelenlijn in Cuba.”

Als gevolg van al deze internationale opdrachten, begon het bedrijf uit Aartselaar echter zijn Benelux-klanten te verwaarlozen. Sommige kandidaten moesten op hun honger blijven zitten, omdat de installateur gewoonweg geen tijd had. Dit gebrek aan lokale verankering is dodelijk voor een kmo. Daarom besloot het management begin ’90 zich opnieuw strategisch op de thuismarkt te concentreren. Met succes. Zo ontwierp en construeerde Gillain & Co hygiënisch-schone installaties bij Belgomilk, Comelco, Coca-Cola, Spa, Moortgat, Palm, De Koninck, Filliers, Qualiphar, Alcon-Couvreur, Smithkline en UCB.

Nu de basis opnieuw sterk staat, wenkt het buitenland. In een eerste fase pakt het strategisch plan van Gillain & Co de Zuidoost-Aziatische tijgers aan. “Hoewel we ervaring in China hadden, vonden we dit land te groot voor een Vlaams familiebedrijf. Bovendien had ik alle rompslomp bij de voorbereiding van het Pearl River-contract van Interbrew meegemaakt ( nvdr de brouwerij van Stella Artois in China). Daarom kozen we na een marktonderzoek van SRG Nielsen en eigen prospectie Vietnam als uitvalsbasis,” verduidelijkt Gillain : “Toevallig leerden we bij één van onze verkenningsreizen een Belg kennen die ons in contact bracht met het Vietnamese ministerie van Defensie. Dat was op zoek naar een westerse partner voor food processing-projecten. Sinds de Doi Moi de perestrojka van Vietnam gooit het leger zich op de particuliere markt. De militairen bekleden nog altijd een belangrijke positie in de Vietnamese samenleving. Bovendien hebben zij een goed kwaliteitsgevoel en gaan niet over één nacht ijs. Zo heeft onze partner Tecapro op tien jaar tijd nog maar zes joint ventures met buitenlandse bedrijven afgesloten, voornamelijk multinationals.”

Gillain & Co bevindt zich naast mastodonten als Microsoft en Snack Foods Korea in goed gezelschap. Gillain : “Uiteindelijk kozen ze voor onze specifieke expertise, namelijk meer dan 100 jaar ervaring in machinebouw, gaande van concept (design) tot uitwerking (montage). Ook beschikt onze onderneming over een vlakke structuur en kunnen we snel beslissingen nemen. Ten slotte is de groep technisch onafhankelijk, in tegenstelling tot onze voornaamste concurrenten multinationals als Gea (Duitsland), Alfa-Laval (Zweden), APV (Groot-Brittannië) die vaak worden verplicht het materiaal van hun zusterbedrijven (niet altijd de beste producten op de markt) te gebruiken.”

GUY GILLAIN (GILLAIN & CO) Vietnamezen worden aangetrokken door de flexibiliteit en de technische onafhankelijkheid van onze groep.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content