Veilig vliegen

Vliegen wordt almaar veiliger. Dat meent een Duits vaktijdschrift dat zich baseert op een inventaris van crashes met dodelijke slachtoffers.

Sabena verloor totnogtoe vier straalvliegtuigen. Maar in vroegere tijden ook nog eens 28 propellertoestellen. Bij die vier crashes vielen tachtig doden, bij de 28 andere waren er dat 303. In totaal geeft dat 383 slachtoffers. Over een periode van ruim driekwart eeuw, is dat een zeer goede score. Veel beter bijvoorbeeld dan die van KLM. Bij 54 ongevallen met machines van de Nederlandse maatschappij vielen er 858 doden te betreuren.

Het Duitse vakblad Aero International zette deze gegevens eens op een rij. Uit de statistieken maakte het magazine op dat vliegen almaar veiliger wordt. Ondanks een gemiddelde toename van het aantal passagiers met 5% per jaar, zijn er nog altijd achttien van de 85 grootste maatschappijen ter wereld die totnogtoe gespaard bleven van crashes met dodelijke slachtoffers. Dat zijn America West Airlines, Air China, Air Jamaica, Air Malta, Cyprus Airways, Dragonair, Emirates, Hapag Lloyd, Hawaiian Air, Kuwait Airways, LTU, Monarch Airways, Singapore Airlines, South West Airlines, Tower Air, Transaereo Airlines, Tunisair en Virgin Atlantic.

Uitgaande van de louter statistische gegevens kende de studie ook een risicofactor toe aan elke luchtvaartmaatschappij. Sabena bleek één van de ruim twintig bedrijven die een 0 haalde of de laagst mogelijke risicograad.

KLM kreeg een 0,36 en Swissair een 0,61. Uitzonderlijk hoog scoorden bijvoorbeeld Nigeria Airways, Iran Air, Xiamen Airlines, Indian Airlines, CSA en verrassend Icelandair die allemaal boven de 3 uitkomen. China Airlines scoort zeer hoog, en het Colombiaanse Avianca met risicofactor 6,64 prijkt op een eenzame hoogte. Een andere brokkenmaker heet Aeroflot, dat sinds zijn ontstaan in 1923 in totaal 383 vliegtuigen verloor of gemiddeld bijna vijf per jaar. Daarbij vielen 7500 doden.

Maar veiligheid in de lucht is zoiets als aandelenkoersen: het verleden biedt nauwelijks of geen garantie voor de toekomst. Een maatschappij met een uitstekende track record kan morgen van beleid veranderen en de veiligheid verwaarlozen. Feit blijft het aantal dodelijke slachtoffers van de voorbije jaren. Zo was 1996 voor de bij de IATA aangesloten maatschappijen een rampjaar met in totaal 1718 doden. Daarna ging het alleen maar beter. In 1997 vielen er bij crashes nog 829 doden, een jaar later waren er dat 748 en vorig jaar daalde dat aantal zelfs tot 446. Maar één grote ramp met bijvoorbeeld twee jumbo’s brengt de luchtvaart weer op het recordniveau van 1996.

mark vrijens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content