Veilig sportief
De BMW Z3 koppelt de klassieke lijn van een roadster aan de hedendaagse stijl van BMW. Ook de actieve en passieve veiligheid draagt een duidelijke BMW-signatuur.
Volgens de dikke van Dale is een roadster “een sportauto met twee zitplaatsen en open dak.” Deze definitie dekt zonder meer de lading van de BMW Z3. Een pluspunt van deze nieuwe two-seater, in vergelijking met sommige concurrenten, is in elk geval dat hij beschikt over een koffer waarin men de bagage van twee personen kwijt kan.
Alhoewel de Z3 pas op de markt is, kent hij al een niet gering succes. Momenteel heeft de sportieve BMW slechts drie rechtstreekse rivalen : de Mazda MX5 (stamvader van de hedendaagse roadsters), de Fiat Barchetta en de MG-F. In het najaar komen er nog twee bij : de Mercedes-Benz SLK en de Porsche Boxster. Deze laatste is meteen ook de duurste van de zes.
De Z3, die in de Verenigde Staten geproduceerd wordt, koppelt de klassieke lijn van een roadster aan de hedendaagse stijl van BMW. Kenmerkend zijn de vrij lange motorkap, de compacte en comfortabele passagiersruimte, de zeer korte achtersteven, de grote wielen en de ver naar achter geplaatste achteras. De elegante voorsteven verwijst duidelijk naar BMW met de twee niervormige “neusgaten” en de dubbele koplampen achter een glazen beschermpaneel. Opvallend zijn ook de zijdelingse luchtinlaten tussen de voorwielen en de portieren.
Tijdens een proefrit werden wij onaangenaam getroffen door twee negatieve punten. Ten eerste is er het luidruchtige windgeruis bij het rijden met gesloten kap : boven de 140 km/u wordt een normale conversatie erg moeilijk. Het dunne linnen dak van de Z3 volstaat niet om het storende windgeruis en het rolgeluid van de banden uit het interieur te houden. Een dikkere kap met een beter sluitmechanisme zou dit euvel uit de wereld kunnen helpen. De tweede tegenvaller was het nogal nukkige rijgedrag van de Z3 op slecht of glad wegdek : de achterkant heeft dan de neiging om bokkesprongen te maken.
Volledig genieten van de BMW Z3 is pas mogelijk als men met open dak rijdt. Dankzij de achterwielaandrijving vertoont de auto een typisch BMW-rijgedrag. De grote wielbasis en spoorbreedte, het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling van bijna 50/50 over de twee assen zorgen voor een uitstekende wegligging die zeer veel rijplezier biedt (op een droog wegdek).
Er zijn twee motoren beschikbaar : één van 115 Din pk, die we kennen van de BMW 318i, en één van 140 Din pk uit de 318is. Onze voorkeur gaat naar deze laatste, die alle positieve rij-eigenschappen van de Z3 pas goed tot hun recht laat komen.
Aan actieve en passieve veiligheid wordt bij de Z3 evenveel aandacht besteed als bij de andere BMW-modellen. De rigiditeit van koetswerk en onderstel, de stevige stijlen van de voorruit die meteen dienst doen als rolbeugel, de kreukelzones voor- en achteraan en de zijdelingse schokbescherming dragen een duidelijke BMW-signatuur en vergroten het veilige rijplezier.
PATRICK OP DE BEECK
BMW Z3 Een klassieke roadster met onmiskenbare BMW-kenmerken en dito eigenschappen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier