VEEL RUZIE
OVER SELEKTIVITEIT.
Op 18 mei 1994 schrijft Shiseido België een brief naar Eizik Brennig, gedelegeerd bestuurder van Ici Paris XL, een parfumerieketen met meer dan 50 vestigingen, 3 miljard frank omzet, 350 miljoen frank winst, 450 personeelsleden en naar de konsument toe gekend om zijn onmiddellijke 20 %-discount bij elke aankoop, dat de Japanse cosmeticafabrikant, de nummer vier in de wereld, niet meer wenst te leveren. Motivering : gebrek aan service, aan imago, aan opgeleid personeel en te grote kortingen. Brennig neemt dit niet en stapt naar de rechtbank, die Shiseido in het gelijk stelt.
“De Europese Kommissie aanvaardt het principe van de selektieve distributie voor parfums, ” weet Dominique Derwa, algemeen direkteur van Shiseido Belux. “Maar wij willen een stap verder gaan. Wij opteren voor een soort koncessiekontrakt, gebonden aan exclusiviteit voor een regio, waarbij beide partijen objektieven bepalen en regels vastleggen. ” Shiseido, stelt Derwa, levert zijn kontraktanten voor miljoenen aan etalages, opleiding en gratis stalen. “Voor dergelijke investering mogen wij toch iets in return vragen, namelijk een professionele en vriendelijke begeleiding van de klant die interesse toont voor ons produkt ? “
Maar niet iedereen ziet het zo. In elk geval niet Ici Paris XL, dat beroep heeft aangetekend tegen de uitspraak ten voordele van Shiseido. Deze rechtszaak zou volgende maand voorkomen bij de rechtbank van Koophandel in Brussel. Tegelijkertijd lappen steeds meer distributieketens de door de Europese Kommissie aanvaarde selektiviteit, die de exclusieve verkoop van parfums in parfumerieën waarborgt, aan hun laars. GB, Di, Kruidvat,… worden dan ook stuk voor stuk voor de rechtbank gesleept door Paco Rabane, Yves Saint Laurent, Givenchy en de rest van de voornamelijk Franse luxeparfumproducenten en/of -verdelers. Stelt Gerard Hazelebach, algemeen direkteur van Kruidvat België, dat de Europese Kommissie zelf dagvaardt voor het aanvaarden van het principe van de selektiviteit : “Voor exclusieve verzorgingsprodukten kan ik het element advies enigszins aanvaarden, voor geuren is dit absurd. De konsument wint door bij ons te kopen. ” Zelf slaat Kruidvat deze produkten veel goedkoper in op de parallelle markt dan bij de verdeler.
MARKTAANDEEL.
Een ander probleem dat de sektor bezighoudt, is marktaandeel. De Antwerpse familie Leuwenkroon verwant met Brennig eigenaar van Elle & Lui en Superparfum, kocht eind jaren ’80 de 20 Santal-verkooppunten van de GIB-groep, waardoor de markt verschoof. Tweede schok : in ’89 laat Leuwenkroon al zijn parfumerieën en bloc aan het Duitse Douglas over, dat daardoor meer dan 70 vestigingen in België verwerft. Ici Paris XL voelt zich in zijn marktpositie (met 3 miljard frank omzet goed voor de helft van de jaaromzet van de selektieve distributie in België !) bedreigd en wordt commercieel “zeer agressief”, met permanente kortingen van minstens 20 % en openingen van nieuwe winkels pal naast of voor de konkurrentie. Eigenaardig genoeg biedt Eizik Brennig later ook Ici Paris XL te koop aan aan Douglas, een transaktie die door de Raad voor de Mededinging van het ministerie voor Ekonomische Zaken op 18 mei ’94 wordt verboden.
Op 13 juli geven alle bestuurders van het Antwerpse Douglas kollektief hun ontslag. Reden : Douglas heeft al zijn Belgische vestigingen aan de Zwitserse holding APAX overgelaten. “En maakt op deze manier de weg vrij voor een overname van Ici Paris XL, ” fluistert de sektor. Maandag 6 maart e.k. moet Ici Paris XL in ieder geval naar de rechtbank. Voor de uitspraak in het kort geding aangespannen door Shiseido voor de niet-toegelaten verkoop van Shiseido-produkten in Ici Paris XL-winkels.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier