Veel managers spelen gewoon de baas

De opleiding ‘vierdimensionaal leiderschap’ is naar verluidt niet een van de dertien-in-een-dozijn cursussen over managementtechnieken en ook niet de zoveelste tsjakkaaa-training. Maar wat zien bedrijven als Willemen General Contractor, Colruyt, Belgacom Mobile, Janssen Pharmaceutica en Vanreusel Snacks er dan wél in?

Jos Meekers, zelf ooit manager in een bedrijf voor audiovisuele communicatie, startte op uitnodiging van Dirk Oellibrandt een jaar geleden Being in Business op, een bedrijfje dat in de zakenwereld vierdimensionaal leiderschap wil introduceren. Dat is een door Dirk Oellibrandt ontwikkelde methode waarbij bedrijfsleiders, managers en ondernemers in contact worden gebracht met de essentie, hun ware ik, zeg maar. Een aanpak waardoor succes plots een heel andere betekenis zou krijgen.

In België gingen bedrijven als Willemen General Contractor, Colruyt, Belgacom Mobile en Vanreusel Snacks al overstag. “Tijdens de opleiding kreeg ik op een originele maar toch directe wijze werkvormen aangeboden waardoor ik als directeur maar ook als mens sterker ben geworden,” zegt Stephan Desmit, director strategy & business development bij Belgacom Mobile. “Ik vond het een springplank naar groei en verdieping op professioneel en persoonlijk vlak.” Bij de andere Belgische ondernemingen die de cursus volgden, hoorden we gelijkaardige commentaren. “Dirk Oellibrandt bracht me op een ludieke maar heel directe manier tot de kern van wat het betekent om tegelijk leider, mens, partner en vader te zijn. Voor het eerst in heel de wirwar van leiderschapstrainingen voelde ik echt waar het allemaal om draait,” aldus Theo Vanreusel, managing director van Vanreusel Snacks.

Voor Trends fascinerend genoeg om even met de initiatiefnemers te gaan spreken. Is vierdimensionaal leiderschap werkelijk de nieuwe managementwijsheid?

DIRK OELLIBRANDT. “Je hebt vier belangrijke polen die niet zonder elkaar kunnen. Het mentale en emotionele zijn de twee horizontale factoren: dat zijn de dingen die je dagelijks gebruikt. Daarnaast heb je het fysieke en spirituele. Uiteindelijk komt het erop aan om het horizontale met het verticale aspect te verbinden. Het leven wordt op die manier een heel stuk simpeler.”

En wat betekenen die vier polen?

OELLIBRANDT. “Het fysieke of het lichaam is het huis van onze emoties, onze gedachten en onze levenspatronen. Door gebrek aan ruimte binnenin je lichaam ontstaat er spanning en stress. Als je innerlijke ruimte kan creëren, handel je niet langer vanuit het denken, maar vanuit het voelen, je intuïtie. En krijg je contact met de essentie van het leven. Het emotionele bewustzijn betekent dat je je plussen en minnen leert kennen. Je bewust zijn van je dominante emoties, maar ook van de emoties die je liever verstopt. Het mentale is de intelligentie, en het spirituele ten slotte is het mysterie, de bron van waaruit dingen worden gecreëerd. Het is het accepteren dat er iets is dat niet bevattelijk is.”

Hoe helpt ons dat vooruit? Zeggen jullie dat managers moeten geloven in een hogere macht?

JOS MEEKERS. “Nee, niet geloven. Maar een manager moet ervaren dat er ook dingen zijn die hij niet met zijn verstand kan sturen. Dat hoeft niet per se een religieuze gedachte te zijn.”

En waarom richten jullie zich plots op managers?

OELLIBRANDT. “Met onze cursussen bereikten we al een erg gericht en overtuigd publiek. Ik wilde zien of ik diezelfde boodschap – het ontdekken van authenticiteit – ook kon overbrengen in de bedrijfswereld. Qua vorm is wat ik doe voor bedrijfsleiders exact hetzelfde als datgene waarmee ik al vijftien jaar bezig ben. We brengen mensen zo dicht mogelijk bij de ervaring van het leven zoals het is.”

Jullie geven nog maar vijf maanden trainingen. Zijn er al resultaten?

OELLIBRANDT. “Misschien toch even relativeren, want ik ontvang al tien jaar bedrijfsleiders tijdens privéconsultaties en geef al tweeënhalf jaar trainingen via andere organisaties. In al die tijd heb ik succesvolle bedrijfsleiders bij me gehad wier leven vaak drastisch is veranderd. Waar wij op focussen, is de oorsprong. Wat was de oorspronkelijke intentie toen je als bedrijfsleider jouw bedrijf oprichtte? Wat was je droom als kind en wat is er overgebleven van die oorspronkelijke droom? Vaak speelt zich onder het behaalde succes een drama af. Omdat je de plek van waaruit de droom is ontstaan niet meer ziet en zelfs ontkent.”

Maar als die structuur al zolang vastligt, kan je daar dan nog veel aan veranderen als bedrijfsleider?

MEEKERS. “Alles hangt af van de expertise van de manager. Daar kan wat tijd over gaan, maar het zal geleidelijk wel een grote impact krijgen op de bedrijfsstructuur.”

Geven jullie ook effectief tips om een bedrijf te runnen?

OELLIBRANDT. “Er zijn twee manieren om een bedrijf te leiden: de mannelijke kant zal zorgen dat er nieuwe ideeën, systemen en structuren worden geïntroduceerd en problemen worden opgelost. Met je vrouwelijke kant voel je onmiddellijk wat belangrijk is en wat niet. Je focust niet langer op details en zo creëer je tijd. Het vrouwelijke is alles wat je niet hebt bedacht en niet mentaal hebt samengesteld. Het komt vanuit een natuurlijke beweging, of – zoals vaak wordt gezegd – vanuit de buik.”

Dus je probeert bij de mannelijke bedrijfsleiders hun vrouwelijke kant naar boven te brengen?

OELLIBRANDT. “Nee, we proberen ze ervan bewust te maken dat ze beide kanten in zich hebben. Bijna iedereen is trouwens nieuwsgierig om die andere kant te leren kennen. Hoe mannelijk je je ook voelt, als je die vrouwelijke energie toelaat, worden de dingen een stuk simpeler.”

Bestaat er geen schroom in de bedrijfswereld om die vrouwelijke kant aan bod te laten komen?

OELLIBRANDT. “Ik werk soms met groepen van héél mannelijke ( lacht) bedrijfsleiders. En toch gaan ze er na een halve dag helemaal in mee en gaat er een nieuwe wereld voor ze open.”

Jullie spreken over voeling krijgen met jezelf. Maar hoe weet je of iemand dat heeft of niet?

OELLIBRANDT. “Mensen die geen voeling hebben met zichzelf, negeren die oorspronkelijke droom volledig. En dat merk ik binnen de vijf minuten. Makkelijk is dat niet, omdat ze vaak erg behendig zijn om een andere persoonlijkheid te spelen. Je ziet heel veel managers die eigenlijk baas spelen. We trainen ze om het verschil te ontdekken tussen wie ze werkelijk zijn en de rol die ze spelen. Als je dichter komt bij die plek van oorsprong en bij wie je werkelijk bent, ontstaat er automatisch een kracht waar je heel weinig voor moet doen.”

Blijven al die mensen die met hun werkelijke ik kennismaken bedrijfsleider, of krijgen ze plots zin in iets heel anders?

MEEKERS. “Een directeur van Janssen Pharmaceutica die een van de basismodules volgde, zei me dat hij al een tijdje het gevoel had dat hij niet op de juiste plaats zat. Drie dagen na de cursus belde hij me met de boodschap dat hij een andere functie had, weliswaar binnen hetzelfde bedrijf. Het is natuurlijk niet zo dat een bedrijfsleider of manager plots kunstenaar wordt en zijn kap over de haag hangt, maar bij veel van de mensen is er iets fundamenteels veranderd in hun professionele leven.”

www.beinginbusiness.be en www.4dimensionalleadership.com.

Myriam Thys

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content