VDL en Van Hool: De Lijn bestelt veel bussen uit buitenland
(Belga) De Vlaamse busbouwers VDL Bus uit Roeselare en Van Hool uit Koningshooikt zijn blij met de bestelling voor 103 bussen van De Lijn, maar ze betreuren dat de Vlaamse vervoersmaatschappij toch een belangrijk deel van de order in Frankrijk plaatst. Ze wijten dat aan de harde concurrentie uit lagekostenlanden.
Bij VDL in Roeselare bestelt De Lijn 27 bussen en 41 belbussen, bij Van Hool 27 gelede bussen, 5 bussen die op waterstof rijden en 3 volledig elektrische bussen. Bij de Franse busbouwer Irisbus plaatst de Vlaamse vervoersmaatschappij een bestelling voor 160 bussen. “Deze bestelling laat ons toe om voor het eerst bussen te maken met de euro 6-emissienorm”, zegt Mike Lenihan van VDL Bus Roeselare. “Anderzijds betreuren we het als Vlaamse busbouwer dat voor een deel van de bestelling toch voor een Franse concurrent is gekozen.” Een gelijkaardig geluid bij Van Hool in Koningshooikt. “Vooral de bestelling van de waterstofbussen en elektrische bussen stemt ons tevreden, want dat gaat om innovatieve technologie”, zegt woordvoerder Dirk Snauwaert van Van Hool. “Maar het feit dat een groot deel van de bestelling naar het buitenland gaat, kan gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in ons land. Het is niet uitgesloten dat we op termijn bij Van Hool geconfronteerd worden met tijdelijke economische werkloosheid.” Dat het Franse Irisbus een grote hap van de bestelling binnenhaalt, heeft allicht met een betere prijszetting te maken, maar de Vlaamse busbouwers wijzen erop dat de Fransen hun bussen in lagekostenlanden laten maken, waar ook de lonen lager liggen. (VER)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier