Vastgoed verkopen met een joystick
Met het nieuwe platform van het proptechbedrijf Around Media wordt het verkennen en inrichten van een toekomstig nieuwbouwappartement kinderspel. De Gentse scale-up zet dit jaar de stap naar het buitenland.
Projectontwikkelaars verkopen maar wat graag op plan, want dat scheelt hen een slok op een borrel in de financieringskosten. Maar hun potentiële klanten kopen niet graag blind. Vooraleer hij een paar honderdduizenden euro’s spendeert, weet de kandidaat-koper van een nieuwbouwappartement graag hoe ruim de slaapkamer echt is, wat het zicht vanuit de woonkamer is en op welk tijdstip hij kan genieten van zon op het terras.
Around Media slaat met 3D-visualisaties de brug tussen de verkoopambitie van de projectontwikkelaars en de wensen van potentiële kopers. Prompto, de 3D-woonconfigurator van het Gentse bedrijf, laat toe een volledige woning te visualiseren, zodat de gebruiker er, zoals in een game, in rond kan lopen. Met de tool kunnen de verkoper en de koper de inrichting ook aanpassen en beslissingen registreren.
Vorig jaar haalde Around Media 1,25 miljoen euro op. De kapitaalronde werd geleid door Wim Vernaeve van Green Park, dat eerder participeerde in Showpad, SweepBright en Byteflies. Nu kondigt de Gentse scale-up een nieuwe kapitaalronde aan. “We gaan op zoek naar 5 miljoen euro”, stelt co-CEO Pieter Van Hoorne. “Niet omdat we in cashnood zitten, maar omdat we een nieuw stap willen zetten: die naar het buitenland.”
Die buitenlandse plannen zijn behoorlijk concreet. In de loop van het tweede kwartaal wil Around Media een Nederlandse vestiging openen. En tegen eind dit jaar plant het de opening van een kantoor in het Verenigd Koninkrijk. “Nederland wordt voor ons de eerste grote test”, zegt co-CEO Wannes Vanspranghe. “We starten daar vanaf een wit blad en we willen nagaan of ons product er even goed aanslaat als op onze Belgische thuismarkt. De eerste signalen zijn wel positief.” De stap naar het Verenigd Koninkrijk wordt de echte lakmoesproef voor Around Media. Vanspranghe: “In onze sector is dat land een springplank naar de rest van de wereld. Heel veel grote proptechspelers zitten in Londen.” Proptech is start-upjargon voor jonge technologiebedrijven in de vastgoedsector.
Een vastgoedontwikkelaar moet rekening houden met de nationale regelgeving en lokale gewoonten. Daar hebben wij weinig last van
Leren knokken
Around Media startte als producent van 360 gradenfilmpjes van bestaand woningvastgoed. Kort na de opstart verschoof de focus naar 3D-beelden van nieuwbouwprojecten. Sinds februari 2017 concentreert het bedrijf zich op de ontwikkeling van zijn 3D-woonconfigurator. “Prompto verandert ons businessmodel”, licht Vanspranghe toe. “We hebben altijd op projectbasis gewerkt. Met Prompto verkopen we een product. Maar we geven de projectbusiness niet op.”
“De projectbusiness heeft ons leren te knokken”, vult Van Hoorne aan. “Om klanten binnen te halen, om deadlines te respecteren. Het was ook belangrijk de behoeften van vastgoedontwikkelaars goed te begrijpen. Het leuke van Prompto is dat je het internationaal kunt lanceren. Een vastgoedontwikkelaar moet rekening houden met de nationale regelgeving en lokale gewoonten. Daar hebben wij weinig last van. Wij kunnen overal ter wereld dezelfde ervaring aanbieden. Er is één universele zekerheid in vastgoedontwikkeling: elke ontwikkelaar droomt van een project dat al verkocht is voordat er één steen is gelegd. Ons product helpt die droom te verwezenlijken.”
Groeiverhaal
Met 36 medewerkers en een omzet van 2 miljoen euro in 2018 is Around Media een van de grootste en snelst groeiende ondernemingen in de stal van de accelerator Start it@KBC. De kiem van het bedrijf werd gelegd in de Digital Arts Entertainment-opleiding van Howest in Kortrijk. “Een heel goede opleiding voor gametechnologie”, merkt Vanspranghe op. “Ik was daar volop bezig met virtual reality. Collega-studenten hadden een project lopen over virtualreality-toepassingen voor het onderwijs. Omdat we in elkaars vaarwater kwamen, gingen we samenzitten. De richting van het onderwijs hebben we vrij snel verlaten, toen bleek dat de budgetten daar beperkt zijn. We trokken volop de kaart van de iets lucratievere vastgoedsector” ( lacht).
Around Media werd opgericht in 2015. Eind 2016 kwam Pieter Van Hoorne aan boord, die zes jaar ervaring had als consultant bij Deloitte. “Bij Deloitte werkte ik mee aan een kapitaalronde van Showpad”, vertelt hij. “Daar heb ik de klik gemaakt dat ik iets in die trant wilde blijven doen. Ik ken Wannes al vijftien jaar en hij zocht iemand die een beetje zijn tegenpool kon zijn.” “Binnen Around Media ben ik het linkerbrein en is Pieter het rechterbrein”, pikt Vanspranghe in. “Als we over de buitenlandse expansie praten, komen de dromen van mijn kant en de concrete invulling van Pieter.”
Vindt Around Media gemakkelijk de juiste profielen in het drukbezette Gentse start-uplandschap? “Ja, dat lukt wel”, antwoordt Vanspranghe. “We hebben het geluk dat we op een heel specifieke markt werken. We zoeken vooral mensen die affiniteit hebben met gameontwikkeling. Dan helpt het dat we goede contacten hebben met Howest. We merken ook dat jonge mensen het fijn vinden mee te stappen in een groeiend bedrijf. Bij een gevestigde waarde zijn ze een van de vele medewerkers, bij ons kunnen ze mee het verschil maken.”
Dat ze als techbedrijf actief zijn in de als conservatief bekendstaande vastgoedsector, vindt Vanspranghe niet per se een nadeel. “In sectoren die meer openstaan voor technologie is iedereen op zoek naar the next big thing. Heel vaak kom je uit bij the next gadget. In een sector zoals het vastgoed word je gedwongen na te denken over echte toegevoegde waarde. Op lange termijn is dat misschien een verstandigere manier om met technologie om te gaan.”
Virtual reality is leuke gimmick
Around Media heeft zijn oorspronkelijke plan verlaten om een virtualrealitytoepassing voor de vastgoedsector te ontwikkelen. “Ik ben nog altijd een enorme virtual-realityfan”, zegt Wannes Vanspranghe. “En ik spendeer er nog altijd veel tijd aan, maar we hebben ervaren dat het in de vastgoedsector onvoldoende meerwaarde biedt. Het is leuk het bijvoorbeeld eens te gebruiken op een beurs, maar dan vooral als gimmick. Als ondersteuning voor de verkoop is het nut beperkt. Toch zit het in Prompto als een soort optie.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier