VAN VILVOORDE NAAR DOUAI ?
Douai.
DE JAPANNERS VAN HET NOORDEN ZIJN MOE.
Net buiten de ville vivante Douai wijzen twee verkeersborden in dezelfde richting : usines Renault en stand de tir. Volgens de communistische vakbondsafgevaardigde Roger Marie leiden de twee verkeersborden ook naar exact dezelfde bestemming. “In Vilvoorde worden mensen afgedankt : wij hier zullen dat eens mooi opvangen ? Hoe zouden we ? De arbeiders lopen hier nu al op de toppen van hun tenen. Les messieurs cravatés des bureaus ont décidé que les travailleurs se crèveraient au travail. De denkpistes van de directie zijn totaal irreëel,” grimlacht Marie terwijl hij vlugschriften van de Union Communiste uitdeelt.
Bij Renault Douai onderhandelen vakbonden en directie al 9 weken over een arbeidsduursherschikking. De aanleiding : het volgens de directie fabuleuze succes van de Renault Mégane Scénic (de kleine monovolumewagen). De dagvraag naar Scénics bedraagt 1200, Douai kan er 700 per dag aanmaken. De directie wil Douai snel tot Scénic-centrum omtoveren. Zij wil zaterdagwerk, afschaffen van het bestaande systeem van overuren en een arbeidsduurverlenging van 47 minuten voor de namiddagploeg ; in ruil voor een geringe loonaanpassing.
HUISWERK.
De vakbonden van hun kant stellen dat de limieten in Douai bereikt zijn. Als Douai en het Spaanse Valencia er de productie van Renault België (de Mégane berline en coupé) bij krijgen, dan heet dat “de georganiseerde gekheid”.
Als er, met dank aan de Scénic, meer werk is, dan moeten er ook maar meer aanwervingen komen, heet het. Zegt Marie : “Iedereen hier kent in zijn omgeving wel minstens één jongere die hopeloos op zoek is naar werk. Welaan dan, wij hebben geen oren naar die boodschappen rond flexibiliteit. Want wat gebeurde in Vilvoorde ? Juist. Daar hebben de arbeiders aanvaard om méér te werken, zonder loonsverhoging. De zwaardere werkdruk werd er aanvaard in ruil voor werkzekerheid. Vandaag weten ze in België beter. Laat ons niet in dezelfde val trappen.”
De George Besse-fabriek in Douai “een juweeltje”, zegt de directie is een modelfabriek qua organisatie, automatisering (met 300 robots) én kwaliteit. En, ze heeft wat Vilvoorde zo mist : een perserij. Binnen het Renault-concern worden die van Douai omschreven als “de Japanners van het Noorden.” Maar ook voor hen bleef Renault Vilvoorde hét voorbeeld, vooral qua productiviteit en sociale verhoudingen.
Inmiddels wordt Douai al sinds begin dit jaar geplaagd door weerkerende werkonderbrekingen. Wat het weekblad L’Usine Nouvelle doet besluiten dat “de Japanners van het Noorden vooral erg moe zijn.”
K.C.
IN VILVOORDE WERD ZWAARDERE WERKDRUK AANVAARD In ruil voor werkzekerheid… Laat ons niet in dezelfde val trappen, klinkt het bij de Renault-vakbonden in Douai.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier