VAN VARKENSSTALLEN TOT STRANDCABINES

ANNELIES DELTOUR "We passen onze onderneming en ons product volop aan de veeleisende constructiemarkt aan." © THOMAS DE BOEVER

De bouwpanelenproducent Paneltim is in volle transitie. De bouwpanelen die het bedrijf vooral voor de veeteeltindustrie produceerde, vinden hun weg naar creatieve toepassingen in uiteenlopende markten.

De kunststof sandwichpanelen van Paneltim zijn al ruim twintig jaar in gebruik. Oprichter Ludo Deltour – dochter Annelies is intussen CEO van het familiebedrijf uit Lichtervelde – ontwikkelde in 1997 panelen uit kunststof met een celstructuur binnenin. Dat maakt de bouwpanelen licht, sterk en makkelijk te reinigen. Het materiaal leende zich voor de inrichting van varkensstallen. “Varkenstelers moeten aan almaar strengere hygiëne-eisen voldoen”, duidt de CEO. “Onze panelen uit polypropyleen – hetzelfde materiaal waaruit de Tupperware-potjes worden gemaakt – zijn een goed alternatief voor de betonnen of stalen constructies die vaak niet meer voldoen aan de hedendaagse eisen.”

De panelen van Paneltim werden een groot succes. Ook omdat ze voor de helft bestaan uit gerecycleerde materialen, zoals vermalen bierbakken. Almaar vaker doken de panelen niet alleen op bij varkenshouders, maar ook bij andere veetelers. Al snel gingen de panelen naar het buitenland. Nu komt zowat 15 procent van de omzet uit België, driekwart uit de rest van Europa. Nog eens een tiende bereikt Canada, de Verenigde Staten, Peru, Chili, Nieuw-Zeeland en Australië.

Terugval in landbouw

Toch zit het bedrijf in “een verandertraject”, zegt Annelies Deltour. “De agro-industrie levert nog altijd twee derde van de omzet. Maar we passen onze onderneming en ons product ook volop aan de veeleisende constructiemarkt aan.” Zo groeien de sandwichpanelen stilaan uit tot een bouwmateriaal voor niches: van de constructie van zwembaden en strandcabines tot wandbekleding in de voedingssector en de constructie van vloeistoftanks. “We moeten durven te veranderen, te diversifiëren en te professionaliseren. Anders worden we te kwetsbaar.”

De crisis in de West-Europese intensieve veeteeltmarkt en het exportverbod naar Rusland deden het bedrijf pijn. De voorbije vijf jaar slonk de omzet met een tiende en dook het bedrijfsresultaat in het rood. “De aanpassing aan de algemene bouwmarkt vergt grote investeringen. We investeerden in nieuwe productlijnen en opleidingen voor ons calculatieteam dat sterkteberekeningen maakt. Daarnaast ontwikkelden we software waarmee onze klanten hun ontwerpen kunnen maken. Al die investeringen zullen de komende jaren voor extra groei zorgen, al gaat die groei niet zo snel als de terugval in de landbouwindustrie.”

SVEN VONCK

“We moeten durven te veranderen, te diversifiëren en te professionaliseren. Anders worden we te kwetsbaar”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content