VAN SAAI NAAR SEXY
BMW verkocht in ons land in maart de meeste motoren. Het Duitse merk staat met drie modellen in de top vijf van de best verkochte modellen. De motoren van BMW gelden al lang als degelijk, maar nu zijn ze ook sexy geworden.
Beste maand
BMW Motorrad, dat in 2013 zijn negentigjarige bestaan vierde, maakte onlangs bekend dat het de beste maand maart ooit achter de rug heeft. Wereldwijd verkocht het Duitse merk 15.183 motoren en zware scooters. Dat is 16,2 procent meer dan in maart 2013. In de eerste drie maanden van dit jaar ging BMW er met 16,1 procent op vooruit vergeleken met dezelfde periode in 2013. In absolute aantallen verkocht BMW 28.719 motorfietsen en scooters.
Ook in België
Ook in ons land scoorde BMW goed. In maart noteerde de Dienst Inschrijvingen Voertuigen de meeste inschrijvingen voor BMW (394), net voor Honda (392). Voor BMW was dat bijna 15 procent meer dan in maart 2013. In de eerste drie maanden van 2014 haalde BMW 22,6 procent meer inschrijvingen dan in 2013 (776). Daarmee komt het in de slipstream van Honda. De beide merken zitten dicht tegen 15 procent marktaandeel aan.
Voor oude mannen
BMW mag zich al enkele jaren in een groeiende populariteit verheugen. Dat was ooit anders. In 1984 bijvoorbeeld deed BMW er een heel jaar over om 328 motoren te verkopen, goed voor een marktaandeel van 5 procent. BMW had in die jaren het geluk dat overheidsdiensten bij het Duitse merk hun bestellingen plaatsten. Dat doen ze nu nog, maar ook de ‘gewone’ motorrijder vindt nu zijn weg naar BMW, dat indertijd betrouwbaar, maar saai was: een motor voor ouwe mannen.
Breder gamma
Wat maakt BMW dan nu zo aantrekkelijk? “Het gamma is almaar breder geworden. We hebben nieuwe producten die nieuwe klanten bekoren”, zegt Christophe Weerts, pr-verantwoordelijke van BMW Belux. In de jaren zestig en zeventig produceerde BMW enkel motoren met een tweecilinder boxerkrachtbron. Betrouwbaar, maar niet supersnel. Bovendien waren ze ook duurder dan de Japanse motoren. Tegenwoordig heeft BMW naast 1200 cc boxermotoren, ook relatief goedkope tweecilinders, supersportieve 1000 cc-viercilinders en een exclusieve 1600 cc-zescilinder. “In veel categorieën hebben we nieuwe standaarden gezet”, stelt Marc De Groof, directeur van BMW Motorrad België-Luxemburg.
Leeftijd
BMW is nog altijd een redelijk dure motorfiets, zeker in de zwaardere modellen met alles erop en eraan. Maar het publiek is veranderd. De motorrijders van nu zijn veertigers, zelfs vijftigers. Dertig jaar geleden was de gemiddelde motorrijder jonger. Marc De Groof geeft aan dat de kopers van nu er financieel wat warmer in zitten, juist ook omdat ze in de leeftijdscategorie zitten waarin geld beschikbaar is voor leuke dingen zoals reizen met de motor. “Ze kopen iets voor hun hobby”, zegt hij. “En door de files nemen ook velen de motor om naar het werk te gaan.”
Imago en design
Marc De Groof zegt ook dat wie indertijd met motorrijden begon op een ander merk, BMW nu met andere ogen bekijkt. “Ze zien een sexy BMW met veel veiligheidsvoorzieningen — dat laatste speelt ook”, weet hij. “We kunnen in de engineering ook terugvallen op de autobusiness.” Technische ontwikkelingen die daar geïntroduceerd zijn (ABS, injectie…) zijn nu ook op motoren te vinden. Ook het imago van de BMW-auto heeft bij motorkopers een positieve weerslag. Qua design zijn de BMW’s er zeker sinds de eeuwwisseling sterk op vooruitgegaan.
AD VAN POPPEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier