VAN KORREL TOT BORREL
Onder de vierde generatie zoekt de ambachtelijke graanstokerij St. Pol een nieuwe dimensie : van puur productiebedrijf naar marketingonderneming.
Kortrijkzaan, jurist en Vlerick-boy Bruno Rademan ging zijn professioneel geluk vijftien jaar elders zoeken eer hij vorig jaar besloot om naar de eigen schaapstal, het familiebedrijf St. Pol, terug te keren. Hij vertegenwoordigt de vierde generatie, maar de derde, in de persoon van vader, draait ook nog mee. “Gelukkig maar,” zegt Bruno Rademan. “Hij weet gewoon alles van de productie.”
Ooit telde ons land tientallen graanstokerijen, vandaag kan je ze op de vingers van één hand tellen. Het Kortrijkse St. Pol (6 werknemers, om en bij de 25 miljoen frank omzet) is er één van. Het volledige stookproces van de korrel tot de borrel gebeurt in eigen huis, met het volste respect voor de ambachtelijke tradities. Een St. Pol is minstens drie jaren oud als een consument het goedje aan de lippen zet ; dat is nodig om het boeket van de drank te verrijken.
“Sinds begin de jaren tachtig kennen de jenevers een heropleving,” weet Bruno Rademan. “Helaas is er al te veel kaf en te weinig koren op de markt gegooid. Wij zweren bij het principe : kwaliteit gaat voor kwantiteit.” Hij weigert dan ook om de St. Pol-jenever op de markt van de grootdistrubutie te gooien, met één uitzondering : de Delhaize-winkels in West- en Oost-Vlaanderen hebben een beperkt deel van het gamma wél in huis. Bruno Rademan legt de massale verspreiding van zijn jenevers aan banden omdat de grootdistrubutie in het algemeen, naar zijn zeggen, prijsdruk legt op de producenten. “Daaraan toegeven zou ten koste gaan van de kwaliteit. Dus plaatsen wij ons aanbod in principe alleen bij de betere speciaalzaken of drankencentrales. Vandaag hebben we een driehonderdtal distributiepunten in eigen land. Voorts timmeren we aan de weg via professionele beurzen, degustaties, bedrijfsbezoeken.”
Bruno Rademan : “St. Pol was en is tot op vandaag vooral een productiebedrijf. Wij willen ons voortaan meer profileren als commercieel en marketingbedrijf. Naambekendheid nastreven vind ik nu heel belangrijk. Twee vertegenwoordigers gaan al fulltime de baan op in eigen land. En ik zie hoopvolle signalen : de belangstelling, ook uit het buitenland (Frankrijk, Nederland, maar ook Oostenrijk of Spanje), zwelt aan. Een volumefreak zal ik echter nooit worden. Daarvoor is dit product te goed.”
BRUNO RADEMAN (GRAANSTOKERIJ ST. POL) Een volumefreak zal ik nooit worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier