Van Hool na de verkoop: wachten op de doorstart in Koningshooikt
Het failliete Van Hool vond twee kopers. In Koningshooikt ligt de productie stil, in Noord-Macedonië wordt voortgewerkt. De volgende dagen zou er beweging komen. De gescheiden productie van industriële opleggers en bussen en touringcars zou een snelle doorstart deels kunnen vergemakkelijken.
Woensdagavond om 22 uur 22 kwam de e-mail binnen met het akkoord over de overname van de failliete voertuigenbouwer Van Hool. In het persbericht benadrukt de onderneming dat een snelle doorstart mogelijk werd met de twee overnemers VDL Groep en GRW/Schmitz Cargobull. Een college van vier curatoren nam die beslissing.
In het persbericht benadrukken de curatoren het belang van de doorstart op korte termijn. Curator Jeroen Pinoy: “De interesse bij de verschillende partijen was zeer oprecht en toonde een mooie waardering voor het failliete bedrijf Van Hool en haar werknemers. Bij het vergelijken van de verschillende bestanddelen van de recente biedingen en interessebetuigingen bleken die niet significant beter dan het bindende bod” van VDL Groep en GRW van de afgelopen week. “Het risico bestond dat bij een niet-onmiddellijke doorstart van het bedrijf het goede werknemerspotentieel bij Van Hool verloren zou gaan. Bovendien zou de distributie van bestelde voertuigen (zowel autocars, autobussen en industriële voertuigen) nog langer op zich laten wachten, waardoor onvermijdelijk inkomsten zouden misgelopen worden. Hierdoor zou de productie én het distributiekanaal drooggelegd worden, wat onherstelbare schade zou veroorzaken.”
VDL Groep is een Nederlands familiebedrijf uit Eindhoven. Het is een gediversifieerde groep die onder meer bussen bouwt, maar ook allerlei industriële onderdelen levert zoals kunststof, dakkoffers en veersystemen. Van der Leegte koopt de afdeling bussen en touringcars. GRW/Schmitz Cargobull is een Duitse Zuid-Afrikaanse combinatie. Het bedrijf is de marktleider in Europa in industriële opleggers. Het is die laatste divisie van het ter ziele gegane Van Hool die de onderneming koopt.
Koningshooikt ligt stil
Het blijft voorlopig wachten op wat de overnemers gaan doen. “In Noord-Macedonië wordt voortgewerkt”, verduidelijkt Dirk Snauwaert, de woordvoerder van de failliete onderneming. “In Koningshooikt werken nog enkel mensen die daarvoor een opdracht krijgen van de curator. Het gaat om slechts enkele mensen, bijvoorbeeld voor de bewaking van de gebouwen en het machine- en gebouwenonderhoud. Of een informaticus”.
De mensen van de overnemers Van der Leegte en GRW/Schmitz Cargobull zijn voorlopig niet langer aanwezig. De voorbije dagen en weken, tijdens het biedproces, waren diverse mensen van de overnemers aanwezig voor een inspectie van wat ze wilden kopen. “De divisies industriële voertuigen en bussen en touringcars worden in aparte gebouwen gemaakt. Dat zou een heropstart van productie vergemakkelijken”, meldt Dirk Snauwaert. “Ook de verkoop en de engineering zijn gescheiden. De aankoop is weliswaar een beetje overlappend. En de financiële en juridische afdelingen zaten samen”.
Van der Leegte plant geen productie van bussen en touringcars in Koningshooikt. GRW/Schmitz Cargobull wil dat wél doen voor de industriële voertuigen. Die productie zou dus vrij snel kunnen beginnen. Dirk Snauwaert benadrukt bovendien dat wat op woensdagavond 10 april werd ondertekend “princiepsovereenkomsten zijn met vergaande engagementen”.
Busbouwer Van Hool is failliet verklaard: wat nu?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier