Van bestelling tot levering in drie weken

1. De klant gaat naar een Scabal-verkoper en bepaalt samen met hem de algemene stijl van het maatpak: klassiek, nauw aansluitend, casual… CEO Gregor Thissen: “De kledingcodes zijn minder strikt dan vroeger. Nog weinig bedrijven leggen een maatpak met stropdas op, al is het ‘alles kan, alles mag’-sfeertje van begin deze eeuw voorbij.” Afhankelijk van het beroep van de klant en de gelegenheid waarvoor het pak bedoeld is, adviseert de verkoper een bepaald model. En hij denkt samen met de klant na over de ‘configuratie’ van het maatpak.

2. De verkoper neemt de maten van de klant volgens een unieke methode, uitgewerkt door Scabal. Thissen: “Om een constante kwaliteit te kunnen waarborgen, hebben wij ons eigen systeem uitgekiend, zo eenvoudig mogelijk maar toch voldoende geavanceerd om echt maatwerk te kunnen garanderen. Om het onder de knie te krijgen, volgen de verkopers een seminarie, beschikken ze over een handboek en video, en krijgen ze advies van onze lesgevers die geregeld de winkels bezoeken.”

3. Klant en verkoper kiezen samen de opties van het maatpak: stof, voering, knopen, borduurwerk, zakken… “Ook al zijn de klanten steeds beter op de hoogte van de trends, de verkoper heeft hier een educatieve rol. En het is natuurlijk het moment bij uitstek om nog een overhemd of een das te verkopen”, zegt Thissen met een knipoog.

4. De verkoper geeft de maten en de details van de bestelling door aan de hoofdzetel via een gestandaardiseerd formulier. Dat gebeurt via fax of rechtstreeks via het internet.

5. De technische aspecten van de bestelling worden geanalyseerd in Brussel of Saarbrücken om elke mogelijke incoherentie bij de maten of opties uit te sluiten.

6. De juiste lap stof wordt gesneden in Brussel, waar de hele voorraad van Scabal (zo’n 500.000 meter stof) opgeslagen ligt, en nog de dag zelf verzonden naar Saarbrücken.

7. Na aankomst in Duitsland wordt de stof geknipt door computergestuurde machines. “We stonden altijd huiverig tegenover het automatiseren van het meetproces, maar voor het knippen is de toegevoegde waarde van automatisering zo groot dat we geen moment getwijfeld hebben”, aldus Thissen.

8. Het maatpak wordt in elkaar gezet op semitraditionele wijze, wat betekent dat er zowel handwerk als industriële processen bij komen kijken. “Met 5000 stoffen en 200 opties loopt het aantal keuzemogelijkheden in de miljoenen.”

9. Na een allerlaatste controle vertrekt het maatpak naar de kledingzaak waar de klant het besteld heeft.

10. De klant komt het pak passen, wat in de meeste gevallen zonder problemen verloopt. Een eventuele retouche kan in de winkel zelf worden uitgevoerd, bij een groter probleem keert het maatpak terug naar Saarbrücken. Alles samen neemt het hele proces twee tot drie weken in beslag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content