VALOR

Spaarkaart met chip

Bij de tankstations van Texaco wordt de automobilist dezer dagen geconfronteerd met de kreet “Sparen zonder plakken !” Onder een kameleon-achtig beest met een lange tong staat te lezen : “De Valor kaart. Meer waard na elke tankbeurt.” De bedoelde kaart is van plastic, heeft het formaat van een bankkaart en is voorzien van een chip.

Texaco is de eerste keten die in zee gaat met Valor (een dochteronderneming van Valois). Daarnaast bieden ook zelfstandige winkeliers die kaart aan de koper aan. Het principe is eenvoudig : in plaats van zegeltjes te krijgen bij een tankbeurt, steekt de consument nu de kaart in een terminal die op de chip een korting bijschrijft ter waarde van de vroegere zegeltjes.

Didier Glorieux, directeur van Valois, zegt dat het principe hetzelfde is als dat van het systeem met de zegeltjes alleen wordt het nu elektronisch bijgehouden. “Op een gegeven ogenblik heeft de klant een bepaald bedrag bijeengespaard en wil dat opnemen. Dan tikt de winkelier dat bedrag in op de terminal. Elke week worden de terminals door ons ‘gecleard’ ; op basis daarvan weten wij welke klanten recht hebben op een waardebon,” aldus Glorieux.

Vervolgens wordt de bon opgestuurd, en de consument kan die dan gebruiken in één van de deelnemende winkels. “We moeten de markt bekijken met de ogen van de gebruiker,” zegt Glorieux. “De kaart is gratis, en met één enkele kaart kan hij sparen bij verschillende winkels. Bovendien beslist de consument zelf waarvoor hij spaart en wanneer hij de waarde ervan wil opnemen.”

Valor houdt de database bij met de gegevens van de deelnemende bedrijven en van de deelnemende klanten. Wanneer de consument zijn kaart aanvraagt, moet hij ook een paar identificatievragen beantwoorden. Op die manier kan men aan de winkeliers een profiel geven van hun klanten, en bijgevolg ook van de klanten die ze niét hebben. Glorieux : “We kunnen de handelaars helpen in hun marketing-benadering om die laatste categorie te bereiken, bijvoorbeeld door het sturen van mailings. En er is nog een ander aspect : wij zorgen voor een band met de verbruikers.”

De kaart kan door de handelaars ingezet worden als een wapen tegen ketens zoals Delhaize en GB, die ook met getrouwheidskaarten en puntensystemen werken om de klanten aan zich te binden. “Wij voelen aan dat de zelfstandige handelaars een antwoord zoeken op dergelijke systemen van de grote ketens,” aldus Glorieux. Voor winkeliers in de stad kan de Valor kaart ook nuttig zijn in hun strijd tegen de grote handelszaken langs de invalswegen.

Het verschil met Delhaize en GB is dat de Valor kaart een “verticale” kaart is, die bij verschillende winkels en ketens gebruikt kan worden. Het voordeel is dat de consument op die manier sneller een redelijk bedrag bijeen kan sparen dan met een systeem dat gebonden is aan aan één bepaalde winkel of keten.

Er bestaan plannen om ook banken, reisbureaus en verzekeringsmaatschappijen te laten toetreden. Wat dat betreft, is de Valor kaart te vergelijken met het succesvolle Airmiles-systeem in Engeland en Nederland. Net zoals bij de Airmiles, krijgt ook hier elke keten een exclusiviteit. Er kan dus bijvoorbeeld geen andere benzinemaatschappij dan Texaco met de Valor kaart werken.

De Valor kaart is niet de enige spaarkaart-met-chip op de markt. Vorig jaar startte de V-Plus kaart met een test in West-Vlaanderen. Het systeem is vergelijkbaar (pittig detail : V-Plus is opgezet door een ex-medewerker van Valois), maar Valor zou technologisch verder staan door de wekelijkse koppeling via modem aan de centrale computer. Bovendien kan de lezer van de Valor kaart ook andere kaarten (zoals Bancontact) lezen.

Aan de lancering van de Valor kaart is een testperiode van negen maanden voorafgegaan. Het bestaan van de kaart betekent nog niet dat de oude vertrouwde Valois-zegeltjes verdwijnen : die worden nog altijd gegeven bij de aankopen in zowat 7000 winkels. De twee systemen blijven naast elkaar bestaan, maar voor de exploitatie van de Valor kaart heeft men wel een aparte vennootschap opgezet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content