Uw energieverbruik zal nooit meer hetzelfde zijn

Samenstelling: Luc Huysmans

Technologische oplossingen voor het energievraagstuk zijn het thema voor het derde strategische Energieforum dat door het Technologisch Instituut in opdracht van de verschillende ingenieursfederaties (KVIV, Fabi, UFIIB en VIK) wordt georganiseerd. Op 16 december brengen in Autoworld meer dan 85 onderzoekers – zowel studenten als bedrijven – oplossingen naar voren die de manier waarop we omgaan met energie kunnen veranderen. Trends maakte een selectie.

1 Don Quichote verslaan

Zowel Clara Verhelst (KULeuven) als Serrit Draelants (IF Technology) gebruiken de warmte van de aarde. Via aan de grond verbonden hittepompen kan de energie-efficiëntie van huizen en gebouwen gevoelig worden verbeterd. Patrick Luickx probeert dan weer Don Quichote te verslaan, door de mogelijkheden af te tasten om windenergie op te slaan. Wind blaast nu eenmaal niet altijd, en die wisselvalligheid brengt het noodzakelijke evenwicht op het elektriciteitsnet in gevaar.

Een scenario waarbij de windenergie wordt gebruikt om warmtepompen aan te drijven, levert 0,14 tot 2,5 procent minder uitstoot van biogassen op in vergelijking met gasboilers, en zelfs 0,63 tot 8,2 procent in vergelijking met olie-aangedreven boilers.

Marc Peetermans (Katholieke Hogeschool Kempen) tast de mogelijkheden af om aan actieve vraagsturing te doen op het elektriciteitsnet: (af)wasmachines laten functioneren op momenten dat dit het best uitkomt voor het net, zonder dat de eindgebruiker er iets van merkt.

2 En als we nu eens CO2 uit de lucht halen?

Steve Clemens (United Business Institutes) wil drie bestaande technologieën combineren om een negatieve CO2-uitstoot te realiseren. Daarbij gaat het over biobrandstoffen en afvalbronnen (die CO2 uit de lucht halen), die als voeding dienen voor warmtekrachtkoppelingscentrales. De broeikasgassen die daardoor vrijkomen, worden opgevangen en kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt in cement en wegenbouw.

Vicky Vandenheede van engineeringbedrijf MWH ziet het iets concreter: zij werkt samen met Planckendael om de ecologische voetafdruk van het park te minimaliseren, door de warmte en elektriciteit uit hernieuwbare grondstoffen (mest en gft) en zonne-energie af te stemmen op de noden van het park.

3 De ammoniakauto

Omdat transport bijna onlosmakelijk verbonden is met het energievraagstuk, is het niet verwonderlijk dat er daarvoor veel projecten zijn ingediend. Stijn Vandael (KULeuven) focust zijn onderzoek op het ontwikkelen van een smart grid (zeg maar een intelligent elektriciteitsnetwerk) als multiagentsysteem. Vertaald: hoe vermijden dat het elektriciteitsnet overbelast raakt in 2030, wanneer volgens voorspellingen 30 procent van de wagens minstens gedeeltelijk elektrisch is. Die zullen vooral na de werkuren en tegelijk worden opgeladen. Brecht Van Horreweder (Groep T) onderzocht het design voor een wagen op zonne-energie (zie foto). Het spectaculairst is misschien het onderzoek van Catherine Duynslaeger (UCLouvain). Zij mikt op een wagen die wordt aangedreven door ammoniak. Omdat de brandstof een combinatie is van water- en stikstof, lijkt het in ieder geval milieuvriendelijk.

4 Uw postbode doet het elektrisch

Wat als de tienduizenden postbodes overal ter wereld nu eens hun brommertje thuislieten? Jean-Marc Timmermans (VUB) ontwikkelde een elektrisch aangedreven postfiets, als voorbode voor een milieuvriendelijk postbestellingsysteem.

5 Dag energie, hallo exergie

Energie- en massabalansen voldoen niet voor de duurzaamheidsanalyse van industriële processen, onder andere omdat thermodynamische beperkingen op het rendement niet worden verrekend. Dat vindt Bart Klaasen (KULeuven). Daarom lanceert hij het begrip ‘exergie’: de mate waarin de stroom wordt gebruikt om een proces aan te drijven. Door die eenduidige benadering kan de duurzaamheid van het industriële energie- en materialenbeheer worden verhoogd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content