Unilever stemt strategie af op “terugkeer armoede in Europa”: bescheiden effect in België
(Belga) Zullen we producten in kleinere verpakkingen kunnen kopen in de Belgische retailsector omwille van een stijging van de armoede? Dat ziet Gino Van Ossel, docent marketing aan de Vlerick Management School, niet onmiddellijk gebeuren.
Het Brits-Nederlandse consumentengoederenconcern Unliver, bekend van merken zoals Dove, Knorr en Lipton, verklaarde maandag in de Financial Times Deutschland “de armoede te zien terugkeren in Europa” en bijgevolg zijn strategie daarop af te stemmen via het aanbieden van producten in kleinere verpakkingen, zoals waspoeder, mayonaise en aardappelpuree. “In België zie ik dat niet onmiddellijk gebeuren”, stelt Van Ossel. “Europa is een heel homogene zone. In landen zoals Griekenland, Spanje, Portugal maar ook Roemenië bijvoorbeeld is geen sprake van ‘terugkeer’ van armoede. Die armoede bestaat daar al. In ons land kampen we niet met vergelijkbare werkloosheidscijfers zoals in die landen. Hoewel ook bij ons meer en meer mensen flirten met de armoededrempel, wordt dat nog niet als een reëel probleem ervaren”. Maar wat wel aan populariteit wint, zijn de zogenaamde “goedgenoegproducten”, merkt Van Ossel op. Die huismerkproducten van supermarktketens, die ooit ontworpen werden voor de miljarden mensen met beperkt gestegen koopkracht in opkomende markten, winnen ook aan belang in Europa. “Naarmate de armoede ergens stijgt, grijpen consumenten meer terug naar die eersteprijsproducten, ofwel naar producten uit de hard discounts zoals Lidl en Aldi”. De strategie van Unilever is dan ook bedoeld om met die productlijnen de concurrentie aan te gaan, legt Van Ossel uit. (VEK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier