Underdog wordt marktleider

De Gentse softwareontwikkelaar ADAM Software focust op de grootste 2000 bedrijven ter wereld. “Zij dragen door hun veeleisendheid de toekomst van onze producten in zich.”

Door de digitale revolutie nemen digital assets, zoals logo’s, brochures, productcatalogi en audiovisuele content, een almaar prominentere plaats in in het bedrijfsleven. ADAM Software ontwikkelde een ‘digital asset management’-platform dat ondernemingen helpt om die elementen te beheren en te stroomlijnen. “Alle digitale activa dragen bij tot de klantbeleving”, zegt CEO Pieter Casneuf. “Onze software staat in voor de opslag en de beveiliging ervan, en ze laat de gebruiker verbanden leggen tussen de verschillende assets. Ook het integreren van marketingcampagnes en het koppelen van visuele inhoud aan producten behoren tot de mogelijkheden.”

Via het platform krijgen werknemers en systemen in eenzelfde organisatie snel toegang tot het juiste materiaal. Dat laat bijvoorbeeld lokale marketingafdelingen toe op elk moment te werken met de juiste brochures en productcatalogi. Aanpassingen in het materiaal zijn gemakkelijk uit te voeren. Op die manier hoeft de gebruiker zich geen zorgen te maken over de consistentie van zijn merk en zijn producten.

De onderneming werd in 1985 opgericht door de drukkerszoon Dirk Noppe. Het bedrijf heette toen nog Alfaprint en focuste op traditionele lay-outtechnieken en prepressactiviteiten. Rond de eeuwwisseling kwam Noppe voor de eerste keer in contact met tools voor digital asset management. Hij kwam al snel tot de vaststelling dat er ruimte was voor verbetering. Nog geen jaar later was zijn eigen softwarepakket een feit. In 2005 leerde hij Pieter Casneuf kennen, die toen al een indrukwekkend parcours had afgelegd in bedrijven zoals de internetgroep AdValvas en de tapijtengroep Domo. Vandaag zijn ze beiden partner en aandeelhouder van ADAM Software.

Van Adidas tot Staples

Vorig jaar draaide ADAM een omzet van meer dan 8 miljoen dollar, voor 2014 wordt gestreefd naar 10 miljoen. De klanten zijn voornamelijk grote bedrijven die hun marketingcontent intern proberen te organiseren. Denk aan Adidas, IKEA, Philips, AstraZeneca, Procter & Gamble, Samsonite, Bristol-Myers, JPMorgan Chase & Co, Lego en Staples. Pieter Casneuf windt er geen doekjes om: “We focussen op de grootste 2000 bedrijven van de wereld. Zulke topondernemingen zijn ideale referenties. Bovendien dragen ze door hun veeleisendheid de toekomst van onze producten in zich. Ze dwingen voortdurend nieuwe oplossingen af en stimuleren zo continu onze productontwikkeling.”

De belangrijkste concurrenten van ADAM zijn OpenText/Artesia en HP Autonomy. Volgens Forrester Research behoort het Gentse bedrijf tot de top drie van de wereld in digital asset management software. “We zijn begonnen als underdog, maar nu zijn we goed op weg om marktleider te worden”, voorspelt Casneuf. “We hebben een aantal troeven. Een ervan is onze omgang met meertaligheid in de software. Als Belgen zien we als geen ander het belang daarvan in. De interface van ons platform is daarin flexibeler dan die van onze concurrenten.”

“Bovendien beperken we ons, in tegenstelling tot de anderen, niet tot louter brand management, we betrekken er ook de producten en de reclamecampagnes bij. We waren de eerste speler in de markt die marketing als een bedrijfsproces beschouwde. En dus hebben we meteen de nodige tools ontwikkeld om dat proces te kunnen managen. Vergelijk het met een ERP-systeem, maar dan voor brand managers, marketeers en productmanagers.”

‘Extern kapitaal is nodig’

In 2008 investeerde het durfkapitaalfonds Arkafund een miljoen euro in de onderneming. Casneuf is dan ook vol lof over het innovatiebeleid in Vlaanderen. Daarnaast kon hij ook rekenen op financiële steun van Parana, het investeringsbedrijf van grafisch ondernemer Guido Van der Schueren (ex-Artwork Systems). “Extern kapitaal is een noodzaak in een almaar sneller groeiende markt”, zegt Casneuf. “De cashflow uit onze verkoop alleen is onvoldoende om in dit razende tempo de juiste producten op de markt te kunnen brengen. Enkel dankzij voldoende werkkapitaal kan een groeibedrijf als het onze eventuele onregelmatigheden opvangen.”

60 à 65 procent van de markt van digital asset management bevindt zich in de Verenigde Staten en Canada. Daarom opende ADAM Software in 2011 een kantoor in New York. “Een zichzelf respecterend softwarebedrijf moet aanwezig zijn in de VS. Je mag daar niet ontbreken. Onze activiteiten hebben zich stapvoets ontwikkeld op Amerikaanse bodem, maar vandaag is de helft van onze nieuwe klanten afkomstig uit de States.”

In de herfst van vorig jaar sloot ADAM een strategische alliantie af met Teradata, een Amerikaanse wereldspeler in beheer, opslag en analyse van digitale data. De samenwerking houdt in dat beide bedrijven hun diensten samen aanbieden, maar ook dat de tools van ADAM nu een bevoorrechte plaats krijgen op het platform van Teradata.

In 2011 kreeg ADAM het even moeilijk als gevolg van de stagnerende markt van het digital asset management. Ondanks de tegenvallende verkopen bleven Casneuf en Noppe investeren in het bedrijf. Een slimme zet, zo bleek, want amper een jaar later zwengelde de populariteit van smartphones en tablets aan. “Die mobiele toestellen maken deel uit van een nieuwe klantenbeleving. Dat geldt ook voor auto-entertainment, wearables (zoals slimme horloges, brillen en sie- raden, nvdr. ) en spelconsoles.”

“Contact met de klant via al deze schermen en apparaten staat centraal in de hedendaagse multikanaalstrategie van bedrijven. Naarmate hun aantal stijgt, neemt de complexiteit toe. Al die kanalen worden geacht consistente informatie naar buiten te brengen en een uniforme beleving aan de klant te geven. De inhoud moet bovendien niet alleen worden gedeeld, hij moet ook aangepast zijn aan de eigenheid van elk afzonderlijk kanaal. ADAM zorgt ervoor dat alles overzichtelijk en beheersbaar blijft.”

Intussen volgt Pieter Casneuf de trends op de voet. Hij is van mening dat zijn bedrijf nog verder zal groeien met het succes van wearables en andere informatiekanalen. Ook 3D-content, de personalisatie van informatie en de koppeling aan big data worden volgens hem sleutelbegrippen in de toekomst. “We houden die evoluties nauwlettend in het oog. Op die manier zijn we in staat op het juiste moment producten te lanceren.”

ROEL VAN ESPEN, FOTOGRAFIE EMY ELLEBOOG

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content