Umicore blinkt weer uit
We schreven het al bij de bespreking van de jaarresultaten van Umicore, maar het eerste kwartaal en de verhoogde verwachtingen voor het hele boekjaar 2015 bevestigen dat het tij bij de materialengroep is gekeerd. Het bedrijf pakte uit met een stijging van de inkomsten van 11 % in de eerste drie maanden van dit jaar, tegenover een analistenconsensus van +6 %. Vooral de divisies Catalysis (katalysatoren) en Energy Materials (waaronder de herlaadbare batterijen) scoorden sterk met 15 en 20 % meer inkomsten.
Het uitstekende eerste trimester laat het management toe de winstverwachtingen voor het volledige boekjaar op te trekken. De bedrijfsleiding verwacht een recurrente bedrijfswinst (rebit; zonder eenmalige elementen) tussen 310 en 340 miljoen EUR, wat een toename inhoudt tussen 13 en 24 % tegenover de rebit van 273,7 miljoen EUR in 2014. Dat overtreft duidelijk de gemiddelde analistenverwachting van 312 miljoen EUR. We zagen dan ook meteen aanpassingen van de winstprognoses (boven 2 EUR per aandeel) en van de koersdoelen.
Toen we in november vorig jaar Umicore in de voorbeeldportefeuille opnamen, mikten we op een ommekeer in de winsten vanaf dit jaar. Dat blijkt nu te kloppen, met een forse koersklim tot gevolg. We hebben onze positie geleidelijk al afgebouwd. Op basis van de hogere winstverwachtingen houden we de rest tot nader order aan (rating 2B).
Velcan Energy: eerste positie
Zo snel mogelijk komen we terug op de jaarcijfers over 2014 van Velcan Energy. We kunnen al meegeven dat die best meevallen. Vandaar de beslissing om gespreid in het aandeel te stappen, nu de koers lijkt te stabiliseren tussen 13,50 à 14,50 EUR met het oog op een gunstige verdere nieuwsstroom uit India en Laos de komende twaalf tot achttien maanden (rating 1B).
CMB: op zeebodem
De tarieven voor het scheepstransport van droge bulk zijn tot op de zeebodem gezonken. De markt blijft kampen met een bijzonder hardnekkige overcapaciteit. Langs de aanbodkant is het orderboek van nieuwe schepen nog altijd te goed gevuld (tot 20 % van de bestaande capaciteit) en langs de vraagkant hakt de groeivertraging in China en meer specifiek de dalende Chinese import van steenkool er zwaar in. De jongste tijd worden oudere schepen sneller verschroot, worden nieuwbouworders geannuleerd en worden zelfs drogebulkschepen omgebouwd tot containerschepen, maar toch kan het nog jaren vergen voor de markt een nieuw evenwicht vindt dat voor de scheepvaartbedrijven rendabele tarieven oplevert.
CMB verloor de voorbije jaren geleidelijk aan de bescherming van de termijncontracten. Die prijsdekking daalt dit jaar tot 35 %. Bocimar, de drogebulkdochter van CMB, stapelt de verliezen op, tot 41,2 miljoen USD in het eerste kwartaal van dit jaar, na 20,5 miljoen USD in het laatste trimester van vorig jaar. CMB voerde de voorbije jaren wel een diversificatiepolitiek om het risico beter te spreiden over verschillende activiteiten – met de overname van containerrederij Delphis als jongste zet – maar die bijdrage is nog te beperkt. CMB verkocht het belang in Anglo Eastern Management Group en sloot enkele nieuwe kredietfaciliteiten af om 200 miljoen USD aan cashreserves aan te leggen.
Het aandeel noteert ook op de zeebodem – het laagste peil in vijf jaar – en de waardering houdt rekening met een langere periode van doffe ellende. We kopen 100 aandelen bij (rating 1B) en wachten geduldig op een ommekeer.
DE BEURSKOERS CMB HOUDT REKENING MET EEN LANGERE PERIODE VAN DOFFE ELLENDE.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier