Uitstervend ras

De zomer probeert het land te bereiken. Tijd voor de cabrio dus. En kijk, Renault heeft zijn dakloze Mégane een opfrisbeurt gegeven. Perfecte timing. Uiterlijk verandert vooral de neus: het radiatorroostertje, de bumper, de lichten en de motorkap zijn nu in de lijn van wat de vernieuwde Mégane berline ons vorig jaar al serveerde. Een grote verbetering onder de motorkap is dat de vernieuwde 1.2 TCe benzinemotor van 130 pk nu in combinatie met een automatische versnellingsbak verkrijgbaar is. Ook nieuw is het multimediasysteem R-Link, dat behoorlijk volledig is: internettoegang, heel wat apps en uiteraard navigatie.

Ondertussen wordt de Mégane cabrio een unieke auto. Hij behoort tot een uitstervend ras: dat van de coupé-cabriolet, ook wel ‘CC’ genoemd. Peugeot bracht het concept naar de middenklasse toen het in 2000 de kleine 206CC lanceerde met een metalen plooidak. Met het dak dicht leek de 206CC een echte — of gewone — coupé. Met open dak werd hij een echte cabrio. Een configuratie die haar voordelen had. Omdat het metalen dak minder geluid en kou binnenliet dan een stoffen versie, gingen de constructeurs ervan uit dat de cabrio toegankelijker zou worden voor een breder publiek. En dat publiek hapte toe. Dat bewijst de ontstaansgeschiedenis van de Peugeot 206CC. Die werd als conceptwagen voorgesteld op het autosalon van Genève. Omdat de Peugeot-concessies in de daaropvolgende weken werden platgelopen door klanten die er eentje wilden, besloot de Franse constructeur de auto dan ook maar in productie te nemen. Met zo’n succes dat niet alleen nog een grotere 307CC en 308CC volgden, maar dat Volkswagen snel zijn Eos bouwde, Ford zijn Focus CC en Opel zijn Astra CC. En Renault dus zijn Mégane CC. Allemaal met een metalen plooidak. Een hype die vandaag voorbij is, want nieuwe cabrio’s hebben steevast opnieuw een stoffen dak. Omdat cabrio’s in tijden van crisis sowieso moeilijker verkopen, omdat cabrio’s met een stoffen plooidak doorgaans eleganter zijn, maar vooral omdat stoffen daken almaar beter scoren voor akoestische en thermische isolatie. Zo ziet het ernaar uit dat ook Renault de volgende generatie van de Mégane cabrio opnieuw met stof zal overkappen. Jammer, want ondanks nadelen zoals een complexe constructie en het extra gewicht van het metalen dak, blijft de coupé-cabriolet een leuke auto waarmee u alle seizoenen zorgeloos trotseert. De Mégane CC is deel van een uitstervend, maar nog altijd interessant ras.

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content