Uitgekocht en opnieuw begonnen
Begin de jaren negentig sleurde Superclub het tv-faciliteitenbedrijf Lavithas mee in de afgrond. Het personeel richtte met de steun van de klanten een nieuwe firma op. Option Facilities bestaat vandaag tien jaar.
“Na het faillissement van Lavithas wilden wij als personeel zelf de rendabele activiteiten voortzetten,” zegt Sabine Van Riel, gedelegeerd bestuurder van Option Facilities. Voor studio-opnamen, montage, duplicatie, vertaling en ondertiteling trokken omroepen, film- en videomaatschappijen toen naar Mechelen. De Vlaamse televisie-industrie was nog in volle expansie.
Maar over de plannen van de jonge equipe hing de schaduw van Superclub. “De steun van enkele klanten gaf uiteindelijk de doorslag, waardoor de bank het licht op groen zette.” De personeelskern slaagde er in vrij korte tijd in om de externe vennoten uit te kopen. Het personeelsbestand is geleidelijk gegroeid tot 35.
Tien jaar geleden focuste Option Facilities nog helemaal op studiowerk en postproductie. Vandaag is dat anders. Dat komt door de evolutie in de technologie. “Toen wij begonnen, kostte een volledig uitgeruste montagecel 750.000 euro. Het spreekt vanzelf dat er op die markt maar enkele spelers actief waren,” zegt Van Riel. “Nu koopt een productiehuis voor een paar duizend euro een pc met de nodige software en doet het de postproductie vaak zelf.” Bovendien gaan de televisiezenders nu ook links en rechts shoppen.
De service van Option Facilities gaat tegenwoordig dan ook verder dan technische ondersteuning bij tv- en video-opdrachten. “Wij doen nu integraal projectbeheer, waarbij we samen met de klant aftasten welke communicatiemiddelen er moeten worden ingezet,” legt verkoopdirecteur Quentin d’Haeye uit. “Naast klassieke video kan dat om dvd, een interactief spel of een website gaan.”
Om te overleven in deze sector is souplesse noodzakelijk, benadrukt Sabine Van Riel. “Je moet voortdurend bijsturen. Ooit zal de duplicatie van VHS-cassettes verdwijnen. In plaats daarvan wordt dvd steeds belangrijker.” In die markt wil het bedrijf zich nog sterker profileren. Quentin d’Haeye: “Televisie maken zit in onze vingers. ICT’ers of grafici die multimedia beoefenen, missen vaak dat beetje show dat eigen is aan tv-entertainment.”Philip Hanssens
“ICT’ers of grafici die multimedia beoefenen, missen vaak dat beetje show dat eigen is aan tv-entertainment.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier