UIT DE FILES

Ternat is de basis van transportbedrijf Van Gend & Loos. Toch zie je hun trucks zelden in de Vlaams-Brabantse files.

Het Nederlandse transportbedrijf Van Gend & Loos kwam pas in 1990 naar België afgezakt, naar Ternat, ten westen van Brussel. “Die centrale ligging, bovendien vlakbij de E40-autoweg, werd gekozen omdat we transportactiviteiten ontplooiden over het hele land,” zegt marketing manager Jean-Paul Ackermans. Ternat is vandaag nog steeds het centrale sorteerplatform in 1993 uitgebreid van 7 naar 12 ha maar intussen zijn er 6 regiocentra bijgekomen : Ieper, Zedelgem, Opglabbeek, Fleurus, Faimes en Brussel (Haren), die ‘s nachts vanuit Ternat worden aangereden. “De vestiging in Haren, op amper 15 kilometer hiervandaan, was nodig om voor onze leveringen overdag in Brussel de files op de E40 en de Grote Ring te ontwijken,” aldus Ackermans.

Elke avond brengen zo’n 35 Van Gend & Loos-trailers 40 à 45.000 opgehaalde colli’s vanuit de regiocentra naar Ternat, vanwaar ze na sortering teruggezonden worden naar die regiocentra. Daar worden ze nogmaals getrieerd op postcode, en op de vrachtwagens gezet die de belevering doen in de voormiddag. Naast die fijnmazige distributie van vrachtgoed (van het kleinste pakje tot en met 5 palletten) binnen de Benelux is internationale groupage (het samenvoegen van diverse vrachten tot full truck loads op de langere internationale trajecten) de voornaamste activiteit van VGL, dat een 100 % dochter is van de Nederlandse Nedlloyd-groep. Die heeft naast z’n scheepvaartactiviteiten ook het hele logistieke gebeuren aan land in de vingers zodat aan de klanten totaaloplossingen voorgesteld kunnen worden. De (nieuwe) coördinatietaak tussen de diverse operationele units als VGL, Faxion, Road Cargo, Districenters, Gerlach, Damco enzovoort berust bij Carl Van Loven.

In 1990 bedroeg de omzet van VGL België 353 miljoen frank, de rekening over ’96 zal om en bij 2,2 miljard uitkomen, met een positief bedrijfsresultaat van enkele tientallen miljoenen. Om de snel groeiende vraag te kunnen bijhouden, werden tussentijds ook twee kleinere transportbedrijven overgenomen : Decoene (Ieper) en Henrotaux (Faimes). Het personeelsbestand klom van 190 werknemers in ’90 naar 414 fulltimers plus een 150 contractanten vandaag. 276 van hen zijn chauffeurs, voor wie VGL heel wat opleidingsinspanningen doet. Jean-Paul Ackermans : “Niet alleen inzake behandeling van (gevaarlijke) goederen, maar ook inzake klantgerichtheid. Van A naar B rijden kan iedereen ; het verschil maak je met service.” En met een optimale informatiestroom boven de goederenstroom. Daarin wordt fors geïnvesteerd. Dat VGL als eerste Belgische transporteur tariefberekening en het doorgeven van afhaalopdrachten mogelijk maakt via z’n interactieve Internet-site (zie ook Site van de Week, blz. 86) is geen toeval.

JEAN-PAUL ACKERMANS EN CARL VAN LOVEN (VAN GEND & LOOS) Regiocentra en veel nachtelijk transport zijn het antwoord op de verkeerscongestie rondom Brussel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content