UCB blijft groeien

Het groeipad bij Tubize-dochter UCB (Tubize heeft een controlerende holding van 36,2 %) zet zich door, na vele jaren van omzetstagnatie. Na negen maanden bedraagt de omzetgroei 6 % (was +5 % na zes maanden), tot 2,65 miljard EUR (zelfs +8 % tegen constante wisselkoersen). De groeitrends bij de drie nieuwe stermedicijnen – Cimzia, Vimpat en Neupro – werden bevestigd, al was er sprake van een vertraging ten opzichte van het eerste halfjaar. Het trio zag zijn omzet met 23 % toenemen (+26 % bij constante wisselkoersen), tot 1,04 miljard EUR. In het derde kwartaal liet vooral Neupro het afweten (46 miljoen versus 59 miljoen EUR verwacht). Anderzijds blijft Keppra verbazen met beter dan verhoopte cijfers (165 miljoen EUR versus 156 miljoen EUR verwacht).

UCB bevestigde zijn doelstellingen voor het volledige boekjaar van een omzetstijging tot 3,5 à 3,6 miljard EUR en een recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) tussen 740 à 770 miljoen EUR (was 689 miljoen in 2013; + 7,5 à + 12 %). Het UCB-aandeel is al langer niet meer goedkoop, maar gelukkig kunnen we het met een korting van ruim 40 % verwerven via moederbedrijf Tubize (rating 2A).

Syngenta: herfststemming

Het Zwitserse Syngenta zal geen spetterend 2014 afleveren, dat is al enkele kwartalen duidelijk. Ook het derde kwartaal gaf geen boost, met een verkoopcijfer net onder 3 miljard USD (2,975 miljard). Dat is een toename met 2 % ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Nochtans lieten alle regio’s een stijging zien, maar die lagen allemaal tussen 1 en 4 %.

De omzet in het laatste trimester moet wat soelaas bieden (het management mikt op +6 %), maar tegelijk werd aangegeven dat de winstmarge dit jaar lager zal liggen dan vorig jaar: de bedrijfskasstroom (ebitda) was in het eerste semester met 3 % gedaald, tot 2,11 miljard USD; +6 % bij constante wisselkoersen; de winst per aandeel zakte met 2 %, tot 15,60 USD per aandeel. Dus een beperkte winstdaling valt niet uit te sluiten. We blijven geloven in het potentieel op langere termijn voor deze landbouwreus. Koopwaardig (rating 1A).

Essilor: weer groeiwaarde

Essilor blijft bevestigen dat het een groeiwaarde is als vanouds. De Franse wereldleider in lenzen kon een omzetgroei met 14,4 %, tot 1,415 miljard EUR, voorleggen, wel net onder de analistenconsensus van 1,43 miljard EUR. De organische omzetgroei kwam uit op 3,9 % (slechts 0,3 % in Europa, maar wel 7,1 % in Noord-Amerika en 8 % in Azië). Want ook in 2014 blijft Essilor overnemen (acht acquisities alleen al in de eerste jaarhelft). De overnames van het afgelopen jaar zorgen voor 10,6 % extra omzet. De bedrijfstop ziet het laatste kwartaal en 2015 met vertrouwen tegemoet en handhaaft de doelstelling van 13 % omzetgroei en een operationele marge van 18,6 %. Dit groeiaandeel is een basiswaarde in het thema vergrijzing van de voorbeeldportefeuille (rating 2A).

EEN BEPERKTE WINSTDALING BIJ SYNGENTA VALT NIET UIT TE SLUITEN.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content