Tussen licht en luxe

Hotels twijfelen tussen hightech en gewoon comfort.

Nooit in de geschiedenis van het hotelwezen is er zoveel geld besteed aan research als de afgelopen vijf jaar. Onderzoek naar wat? Naar het gedrag van de gast, maar tegelijkertijd naar nieuwe technologie. In tegenstelling tot de vliegtuigindustrie beseft de hotellerie immers dat het adagium ‘goedkoop, goedkoper, goedkoopst’ niet per definitie winst oplevert. Terwijl vliegtuigmaatschappijen gehaaste zakenreizigers tussen rugzaktoeristen klemmen maar voor dat schamele zitje en een droge sandwich belachelijke full fare-prijzen aanrekenen, proberen hotelketens het slimmer aan te pakken.

Sommige hotels vermoeden dat de zakenreiziger – het meest interessante segment op de reismarkt – zich de komende jaren wil laten onderdompelen in hightech. Dat houdt niet langer een fax, voice mail of een snelle internetaansluiting op de kamer in. Het betekent ook gepersonaliseerde service. De gast checkt in en onmiddellijk vist de computer bijvoorbeeld de favoriete tv-zenders van de heer of dame op. Zodat onder de eerste vijf knoppen van de afstandsbediening evenveel lievelingszenders zitten.

De wekker aan het bed geeft de lokale tijd aan, maar ook de tijd in het land van herkomst van de klant. De airco schakelt automatisch de temperatuur in die de man of vrouw bij zijn/haar vorig bezoek instelde. Met een kleine centrale bedient de gast het licht – in verschillende tinten – maar ook de gordijnen of wordt de temperatuur van het badwater geregeld. Als hij of zij de laptop inplugt, zorgt de hotelinformatica onmiddellijk voor de juiste settings, zodat de gast niet zelf moet zoeken.

Onzin allemaal, zeggen andere hotels. Mensen, een handjevol freaks daargelaten, houden niet van hightech. Eén enkele console langs het bed om gordijnen, licht, badwater, tv en video te bedienen, zorgt alleen voor frustratie. Want de meeste gasten kunnen niet eens binnen de twee minuten het alarm van een wekker programmeren en gebruiken daarvoor noodgedwongen hun gsm. Wat wil de klant dan wel? Gewoon een gemakkelijke laptop-aansluiting, tv, video en voor de rest eenvoudige machinerie. Airco bijvoorbeeld met één knop voor warmer of kouder.

Deze tweede school propageert dat de zakenreiziger vooral luxe en ruimte wil. Dat is een beetje de filosofie van de boutique-hotels die oases willen creëren met een eigen stijl, waar de gast zich echt thuis voelt. Of: terug naar de roots van ouderwetse gastvrijheid. Om de indruk van luxe en ruimte te creëren gebruikt dit soort hotels veel trucs: vensters van vloer tot plafond, lichte kleuren in de kamers, veel glas en spiegels.

“Het klinkt onwaarschijnlijk,” zei onlangs een technisch directeur van de Hyatt-keten in Azië, “maar gasten verblijven gemiddeld een uur of meer per dag in de badkamer van hun hotelkamer. Daar moeten wij dus aan werken.” Hij vroeg zich af waarom er bijvoorbeeld niet meer telefoontoestellen of zelfs tv’s in badkamers stonden.

marleen fynhoudt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content